پیاده روی و دویدن, ورزش

آشنایی با تجهیزات دویدن

تجهیزات دویدن

ما معتقدیم که دویدن ورزش و تفریح آسون و کم‌هزینه‌ایه. کافیه لباس راحتی که مناسب فصل باشه بپوشین، یه جفت کفش‌ دویدن مناسب به پا کنین و ماجراجویی شخصی‌تون رو کلید بزنین. اما اگه بخواین تمرین دو رو با یه هدف جدی‌تر ادامه بدین، بهتره خرید تجهیزات دویدن رو متناسب با بودجه‌تون در برنامه بذارین تا تجربه ایمن و لذت‌بخشی داشته باشین. در واقع استفاده از وسایل دویدن استاندارد مثل ساعت‌های هوشمند و گجت‌های پوشیدنی متنوع، بطری‌ آب و جلیقه نگهدارنده، کوله‌پشتی، هدفون‌، کمربند و بازوبند، کرم‌های ضد ساییدگی و لوازم ایمنی می‌تونه عملکرد شما رو در مدت کوتاهی تقویت کنه.

قبلاً در مجله مونوپی ویژگی‌های لباس دویدن مناسب رو معرفی کرده بودیم، گفته بودیم که چطور بهترین کفش دویدن را انتخاب کنیم و شاهد مقایسه ساعت هوشمند ورزشی گارمین با سونتو بودیم. حالا نوبت رسیده به معرفی تجهیزات مهم دویدن که کمک می‌کنه بیشترین توانایی خودتون رو در دویدن به نمایش بذارین.

فهرست مطالب

ساعت هوشمند ورزشی یا انواع گجت‌های پوشیدنی

ساعت هوشمند ورزشی یا انواع گجت‌های پوشیدنی

ساعت‌های هوشند ورزشی با ردیابی دقیق زمان، مسافت و سرعت دویدن‌ شما کمک می‌کنن در طول زمان پیگیر پیشرفتتون باشین. اما امکانات این ساعت‌ها خیلی فراتر از این کارهای ساده اس. اون‌ها ضربان قلب، میزان کالری‌سوزی و غلظت اکسیژن خون شما رو کنترل می‌کنن، با ردیابی مکان دقیق از طریق GPS به دستیار برنامه‌ریز مسیرهاتون تبدیل می‌شن، تغییرات ارتفاع سطح رو در طول دویدن ارزیابی می‌کنن، براتون موسیقی پخش می‌کنن، تنظیم اهداف تمرینی‌تون رو به عهده می‌گیرن و با نصب انواع برنامه‌ها سازگارن تا بتونین کارهای روزمره‌تون رو هم موقع دویدن مدیریت کنین.

البته استفاده از این ساعت‌ها برای دویدن الزامی نیست، اما محصولات متنوع و پیشرفته‌ای که برندهای بزرگی مثل سونتو، گارمین، پولار، فیت‌بیت و اپل واچ در این زمینه به بازار عرضه کرده‌ن، محبوبیت و کاربری بالایی بین دونده‌ها پیدا کرده‌.

بطری آب و جلیقه نگهدارنده

جلیقه نگهدارنده

دویدن در فضاهای بیرونی، به خصوص اگه شامل مسافت‌های طولانی در هوای گرم یا ارتفاعات باشه به یه برنامه دقیق برای نوشیدن آب و مایعات در فواصل منظم نیازداره. برای این کار می‌تونین از از بطری‌های دستی یا پک‌های کمری و کوله‌‌ای استفاده کنین.  اما استفاده از جلیقه‌های نگهدارنده فضای بیشتری برای قرار دادن وسایل اضافی مثل سوئیچ، گوشی تلفن، انواع نوشیدنی و دستمال در اختیارتون قرار می‌ده.

بطری آب

دونده‌های حرفه‌ای‌ برای تمرین‌های طولانی معمولاً از کوله پشتی دویدن استفاده می‌کنن تا بتونن چیزهایی مثل مواد غذایی و لباس خشک و تمیز همراه ببرن.

هدفون‌/هندزفری

هدفون‌/هندزفری

شما هم قبول دارین که دویدن یا پیاده‌روی طولانی بدون همراه کار سختیه؟ با استفاده از هدفون یا هندزفری می‌تونین به آهنگ‌های دلخواهتون گوش بدین که هم تجربه فعالیتتون رو لذت‌بخش‌تر می‌کنه و هم بین ذهنتون با حس دشواری دویدن فاصله می‌ندازه.

این روزها هدفون‌های بی‌سیم به دلیل راحتی بیشتر بین دونده‌ها محبوب شده‌ن و حتی بعضی از اون‌ها پایش ضربان قلب و بازخورد دویدن رو هم دارن. هدفون‌های بلوتوثی بعد از اتصال با گوشی تلفن شما امکان پاسخ دادن به تماس‌ها یا گوش دادن به پیام‌های صوتی رو هم فراهم می‌کنن.

 البته توصیه می‌شه موقع دویدن از هدفون‌های مجهز به حذف‌کننده نویز محیط (Noise cancelling) استفاده نکنین تا در جریان صداها و تردد ماشین، عابران پیاده،  دوچرخه سوارها و حیوانات باشین.

کمربند و بازوبند دویدن

کمربند و بازوبند دویدن

اگه ترجیح می‌دین از پک‌های حمل آب استفاده نکنین، بهتره به سراغ کمربند یا بازوبند دویدن برین که چند جیب برای نگهداری وسایل مهم مثل ژل‌های انرژی‌زا، بسته‌های یکبار مصرف ضد آفتاب یا کرم ضد تاول و خراش، باند، کلید و کارت اعتباری یا پول نقد دارن.

تجهیزات ایمنی برای دویدن

تجهیزات ایمنی برای دویدن

دویدن در ساعت‌های اول صبح، آخر شب یا جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی پرتردد می‌تونه با نگرانی‌هایی درمورد ایمنی و امنیت همراه باشه. این‌جور وقت‌ها اطرافیان باید شما رو در تاریکی ببینن، به همین دلیل توصیه می‌شه از وسایل یا لباس‌ و کفشی استفاده کنین که ویژگی بازتاب نور داره. بازوها، ساق و مچ پاها بیشترین حرکت رو در حین دویدن دارن، پس بهتره تجهیزات رفلکس‌دار رو در این بخش‌ها قرار بدین.

چراغ قوه کوچک، سوت و حتی وسایل مجاز دفاع شخصی هم در این دسته تجهیزات دویدن قرار می‌گیره.

کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

کلاه، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب

    برای محافظت از بدنتون در برابر نور خورشید، استفاده از کلاه و عینک آفتابی رو متناسب با وضعیت محیط فراموش نکنین. اگه برای دویدن طولانی در طول روزهای پرآفتاب از خونه خارج می‌شین، کرم ضد آفتاب همراه خودتون ببرین.

کرم ‌و پماد برای درمان تاول، ساییدگی و خراش

برای اینکه عارضه‌های رایج دویدن نتونه مانع ادامه تمرین شما بشه، بهتره کرم یا پمادهای ضد تاول و ساییدگی رو همراه داشته باشین. ممکنه درز لباس یا سوتین ورزشی روی پوست رد و ساییدگی به جا بذاره و اگه این مشکل رو رفع نکنین در پایان تمرین با زخم یا التهاب پوستی وسیع‌تری روبرو می‌شین.

تجهیزات دویدن در هوای سرد و بارانی

تجهیزات دویدن در هوای سرد و بارانی

ژاکت یا بادگیر سبک و قابل بسته‌بندی، دستکش، کلاه، یا گوش گرم‌کن و ماسک گیتر (Gaiter mask) برای محافظت بینی و دهان از سرما مهم‌ترین تجهیزات دویدن در هوای سرد و بارانی به حساب می‌آن.

داستان بی‌پایان دویدن با مونوپی

برای دویدن در فضاهای بیرونی فقط به یه جفت کفش استاندارد و لباس متناسب با آب و هوا نیاز دارین. اما همون‌طور که به دویدن عادت می‌کنین، تجهیزات و وسایل دیگه‌ای هم برای راحت و ایمن دویدن لازمتون می‌شه. راهنماهای تخصصی مثل این مطلب شما رو با این تجهیزات آشنا می‌کنه تا قبل از اینکه کیف پولتون برای خرید وسایل ورزشی دویدن خالی بشه، بهترین انتخاب رو متناسب با مسافت و بازه تمرین و آب و هوای محیط دویدنتون انجام بدین.  

البته همیشه لازم نیست این تجهیزات کاملاً نو باشن، بلکه سالم و کاربردی بودن اونا تنها ویژگی مهمشون برای دوام در تمرین‌های دویدن شماست. برای خرید بعضی از این تجهیزات می‌تونین به بخش نیازمندی مونوپی سر بزنین.

 

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید