دوچرخه, ورزش

روز جهانی دوچرخه‌سواری‌، رکاب زدن برای سیاره و سلامتی

روز جهانی دوچرخه‌سواری‌

امروز سوم ژوئن و روز جهانی دوچرخه‌سواری از راه رسیده تا فرصت کشف دوباره یه لذت ساده و اصیل رو به همه یادآوری کنه: تجربه بی‌نظیر دوچرخه‌سواری که از بهترین خاطره‌های کودکی خیلی از ما به حساب می‌آد.

توی دنیایی که گاهی سرعت و شتاب بی‌پایانش نفس‌گیر می‌شه، دوچرخه‌ها مثل نسیم خنک و دلنشین از وسط روزمرگی‌ها عبور می‌کنن. روز جهانی دوچرخه‌سواری به این دلیل جشن گرفته می‌شه که صدای حرکت چرخ‌ها، بادی که توی گوش‌ها می‌پیچه و احساس آزادی و سبکبالی همراه رکاب زدن رو پیوسته‌تر تجربه کنین و همزمان با تقویت سلامت خودتون، برای پایداری و حفظ محیط زیست هم دست به‌کار بشین.

توی این مطلب مجله مونوپی از روز جهانی دوچرخه‌سواری و تاریخچه اون حرف می‌زنیم، اهداف اضافه کردن این روز به تقویم رو می‌شکافیم و به برنامه‌ها و رویدادهای متنوعش می‌پردازیم.

فهرست مطالب

تاریخچه روز جهانی دوچرخه‌سواری

روز جهانی دوچرخه‌سواری (World Bicycle Day) یه رویداد سالانه اس که 12 آوریل 2018 در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد. در اون جلسه، سوم ژوئن با تصویب یه قطعنامه به عنوان روز جهانی دوچرخه و دوچرخه‌سواری اعلام شد.

روز جهانی دوچرخه‌سواری

در متن قطعنامه اومده بود که «منحصربه‌فرد بودن، دوام و سازگاری دوچرخه باعث شده بیش از دو قرن همراه و مورد استفاده انسان‌ها باشه و به‌عنوان یه وسیله حمل و نقل پایدار، ساده، مقرون به صرفه، قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست به رسمیت شناخته بشه».

البته آغازگر و پیشنهاددهنده اصلی روز جهانی دوچرخه‌سواری پروفسور لژک سیبیلسکی (Leszek Sibilski)، عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌سواری لهستان و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه بود که تصویرش رو در ادامه می‌بینین. سیبیلسکی برای تصویب رسمی این روز در سازمان ملل از سال ۲۰۱۶ یه کمپین اجتماعی به راه انداخت. دو سال بعد پیشنهاد اون با حمایت هر ۱۹۳ کشور عضو در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

روز جهانی دوچرخه‌سواری

تصویر بعدی هم لوگو و هشتگ اصلی روز جهانی دوچرخه‌سواری (#June3WorldBicycleDay) رو تنیده در نشان آبی و سفید سازمان ملل و با پیام «تعلق دوچرخه به بشریت» نشون می‌ده.

روز جهانی دوچرخه‌سواری

در واقع هدف سازمان ملل از اضافه کردن این روز به تقویم جهانی، ترویج استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله‌ای برای حمل‌ونقل پایدار، ارتقای سلامتی جوامع و حمایت از محیط زیست بود.

از زمان تصویب روز جهانی دوچرخه‌سواری، هرسال برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی توسط سازمان‌های حامی در کشورهای سرتاسر دنیا برگزار می‌شه. کارکنان سازمان ملل هم در ماه می و ژوئن در چالش‌های دوچرخه‌سواری مختلف شرکت می‌کنن.

روز جهانی دوچرخه‌سواری

در حاشیه اشاره کنیم که یه مناسبت دیگه با همین عنوان در روز ۱۱ آگوست وجود داره که قدمتش به سال 1893 برمی‌گرده. اون سال انجمن بین‌المللی دوچرخه‌سواران که تازه تاسیس شده بود، اولین دوره رسمی قهرمانی جهان رو در رشته دوچرخه‌سواری در شیکاگو برگزار کرد. به همین دلیل، 11 آگوست هم یه روز نمادین در تاریخ دوچرخه‌سواری به حساب می‌آد.

اهداف و اهمیت برگزاری روز جهانی دوچرخه‌سواری

پیشنهاددهنده‌های تعیین سوم ژوئن به عنوان روز جهانی دوچرخه‌سواری به این دلایل تلاش می‌کنن همه مردم دنیا رو به استفاده بیشتر از دوچرخه تشویق کنن:

  • استفاده از دوچرخه به‌عنوان یه وسیله حمل‌ونقل پاک، اقتصادی و محیط‌دوست که به کاهش آلودگی هوا، پایین آوردن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، مقابله با پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین و افزایش روانی ترافیک شهری کمک می‌کنه.
  • دوچرخه‌سواری یه فعالیت بدنی و ورزش هوازیه که در بهبود سلامت عمومی و کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت و بیماری‌های قلبی نقش داره.
  • دوچرخه‌سواری یه گزینه مناسب برای افرادیه که به حمل‌ونقل عمومی دسترسی ندارن و می‌تونه به کاهش نابرابری‌های اجتماعی کمک کنه.
  • دوچرخه وسیله‌ای برای ترویج آموزش ورزش به کودکان و جوانان، ارتقای تاب‌آوری و فرهنگ صلح با تقویت پیوند اجتماعی بین جوامع به حساب می‌آد.
  • ایجاد مسیرهای مناسب دوچرخه‌سواری و اجرای محدودیت‌های سرعت 30 کیلومتر در ساعت در شهرهای مختلف باعث کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه موتوری، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها می‌شه.

برنامه‌ها و رویدادهای روز جهانی دوچرخه‌سواری

برنامه‌ها و رویدادهای روز جهانی دوچرخه‌سواری

کشورهای مختلف هرسال برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی به مناسبت روز جهانی دوچرخه‌سواری برگزار می‌کنن که معمولاً شامل این سه دسته می‌شه:

  • مسابقات و چالش‌های دوچرخه‌سواری برای شرکت‌کننده‌هایی از همه رده‌های سنی؛
  • کارگاه‌ و برنامه‌‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌های دوچرخه‌سواران و آگاهی از قوانین و ایمنی جاده‌ای؛
  • رویدادهای عمومی مثل جشن‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با مزیت‌ها و ترویج دوچرخه‌سواری.

سازمان‌های غیر دولتی، انجمن‌های دوچرخه‌سواری و نهادهای دولتی، به ویژه در کشورهای اروپایی نقش فعالی در ترویج و حمایت از این روز دارن. اون‌ها با سازماندهی رویدادها، افزایش آگاهی عمومی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری، به تحقق اهداف این روز کمک می‌کنن.

روز جهانی دوچرخه‌سواری، فرصت رکاب زدن با جهان

روز جهانی دوچرخه‌سواری

حالا دیگه شما هم یکی از همراهان مردم دنیا در روز جهانی دوچرخه‌سواری محسوب می‌شین، چون حتماً به همه مزیت‌هایی که استفاده از دوچرخه برای کاهش مشکلاتی مثل ترافیک، آلودگی هوا و گرمایش زمین داره اعتقاد دارین و می‌دونین که این ورزش هوازی جذاب و سرگرم‌کننده چطور با تقویت عضلات و چربی‌سوزی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها شما رو به وضعیت بدنی مطلوبتون می‌رسونه.

پس سوار دوچرخه‌تون بشین، یا یه دوچرخه کرایه کنین، تنهایی یا گروهی در مسیرهای امن شهرتون رکاب بزنین و این لذت ساده رو دوباره کشف کنین. شاید خیلی زود دوچرخه به وسیله اصلی‌تون برای رفت و آمد، خرید، تفریح ​​یا ورزش در فضای باز تبدیل بشه.

اگه می‌خواین جشن گرفتن روز جهانی دوچرخه‌سواری رو کنار یه گروه مشتاق و عاشق ورزش تجربه کنین، همراه مونوپی بشین؛ ما به مناسبت‌های مختلف انواع چالش و مسابقه رو بدون هیچ محدودیتی برای همه از هرجای ایران و جهان برگزار می‌کنیم و از طرف دیگه تلاش می‌کنیم آگاهی‌ شما رو در  قالب مطالب متنوع مجله مونوپی تقویت کنیم. یادتون باشه ما فقط کنار هم می‌تونیم دنیای سالم‌تری بسازیم، پس همین امروز با چند دقیقه رکاب زدن یه تفاوت ایجاد کن.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید