پیاده روی و دویدن, ورزش

چربی سوزی با پیاده روی یا دویدن

پیاده روی یا دویدن

پیاده روی یا دویدن؟ برای چربی‌سوزی و کاهش وزن باید کدام یک از این موارد را انتخاب کنم؟ آیا تأثیر دویدن در لاغری برای من، بیشتر از پیاده روی است؟

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده که وقتی تصمیم به کاهش وزن دارید، همه دویدن را توصیه می‌کنند. دلیل آن هم عرق کردن (8) و شدت بیشتر این ورزش است. البته نباید از احساس سبکی بعد از دویدن هم بگذریم.

اما این توصیه‌ها تا چه اندازه درست هستند. اگر جزو افرادی هستید که این سؤالات ذهن شما را درگیر کرده، حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

در این نوشته از مجله مونوپی، قصد داریم تا تأثیر دویدن و پیاده روی را بر چربی‌سوزی با هم بررسی کنیم و در انتها ببینیم کدام مورد برای ما مناسب‌تر است.

فهرست مطالب

تفاوت پیاده روی با دویدن

پیاده روی یا دویدن تفاوت زیادی با هم ندارند؛ هر دو جزو ورزش‌های کاردیو هستند و به سلامتِ قلب، استقامت بدن، تناسب‌اندام و سلامت روان کمک می‌کنند. این موضوع یعنی شما با هر دوی این ورزش‌ها، به یک نتیجه می‌رسید.

اما نکته‌ای که این دو مورد را از هم جدا می‌کند، مدت‌زمان رسیدن به نتیجه است. شما برای سوزاندن مقدار معینی از کالری، باید حدوداً یک ساعت پیاده روی داشته باشید، درصورتی‌که با دویدن تقریباً در نصف این زمان می‌توانید همان مقدار کالری را بسوزانید.

پس اگر قصد داشته باشیم زودتر به نتیجه برسیم، دویدن برای ما مؤثرتر عمل می‌کند.

پیاده روی یا دویدن: آیا حتماً باید دویدن را برای چربی‌سوزی انتخاب کنم؟

جواب این سؤال منفی است. همه‌ی ما ویژگی‌ها و اهداف متفاوتی داریم. مثلاً بعضی از ما دچار اضافه‌وزن هستیم. بعضی اضافه‌وزن نداریم، اما در ورزش تازه‌کاریم. برخی از ما دوست داریم بدن سالمی داشته باشیم و وزن خودمان را ثابت نگه داریم و بعضی هم دوست داریم هیکل فوق‌العاده داشته باشیم و به‌صورت حرفه‌ای ورزش کنیم.

می‌بینید که اهداف و ویژگی‌های افراد، با هم متفاوت است و هر شخص باید باتوجه‌به خواسته‌ها و ساختار بدن، پیاده روی یا دویدن را انتخاب کند.

پیاده روی یا دویدن

اگر دچار اضافه‌وزن هستید و تا حالا به‌صورت حرفه‌ای ورزش نمی‌کردید، بهترین انتخاب برای شروع، پیاده روی است. در غیر این صورت به‌جای فایده، بیشتر به بدن خود آسیب وارد می‌کنید.

اگر بدن استانداردی دارید و تناسب‌اندام و سلامت برای شما مهم است، هم پیاده روی و هم دویدن، عالی هستند. می‌توانید سه روز در هفته (2) مشغول پیاده روی شوید و سه روز هم برای دویدن در نظر بگیرید.

برای افرادی که اهداف حرفه‌ای دارند، به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند و آمادگی بدن آنها هم کافی است، دویدن انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود.

چطور با پیاده روی هم نتیجه خوبی بگیریم؟

درست است که دویدن انتخاب بهتر و سریع‌تری برای چربی‌سوزی است، اما با پیاده روی هم می‌توان به نتایج خوبی رسید.

دویدن پیاده روی یا دویدن

سعی کنید هر هفته کمی سرعت خودتان را در پیاده روی افزایش دهید. مثلاً اگر همیشه یک مسیر را در ۱۵ دقیقه طی می‌کردید، هر هفته ۲ تا ۵ دقیقه، این زمان را کمتر کنید.

به‌مرور، مسیر خود را افزایش دهید و گاهی هم مسیرهای شیب‌دار را برای پیاده روی انتخاب کنید.

پیاده روی با کوله یا دمبل و کاهش و افزایش سرعت هم تأثیر خوبی بر روی چربی‌سوزی بیشتر دارد.

با استفاده از این چند روش، می‌توانید بدون آسیب‌دیدگی، نتایج خوبی از چربی‌سوزی با پیاده روی بگیرید.

علاوه بر این، برای دویدن هم آماده‌تر هستید و کم‌کم می‌توانید شروع به دویدن در مسیرهای کوتاه کنید.

برای چربی‌سوزی چقدر باید بدویم؟

به طور متوسط و استاندارد بهتر است که سه روز در هفته و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه بدویم تا نتیجه‌ خیلی خوبی در چربی‌سوزی به دست بیاوریم.

طبق گفته‌ تام هلند فیزیولوژیست ورزشی و مربی بین‌المللی (1) تناسب‌اندام، دویدن مداوم و همه‌روزه، ممکن است باعث بروز آسیب های دویدن در بدن شود؛ پس اگر به دنبال چربی‌سوزی و نتیجه عالی هستید، سه روز در هفته را به دویدن و سه روز دیگر را به فعالیت‌های مشابه مثل پیاده روی، شنا، دوچرخه‌سواری و… اختصاص بدهید.

ما در مونوپی سعی می‌کنیم که سبک صحیح زندگی و ورزش‌کردن را آموزش دهیم و در کنار همراهان خود، هر روز برای بهترشدن زندگی، سلامت و روابط دوستانه تلاش کنیم.

در این مقاله به سؤالات شما در مورد انتخاب پیاده روی یا دویدن، به طور کامل پاسخ دادیم و با هم بررسی کردیم که برای هر شخص کدام‌یک از این ورز‌ش‌ها مناسب‌تر هستند. یادتان باشد که رسیدن به نتیجه عالی در چربی‌سوزی یا هر هدفِ ورزشی دیگر، نیاز به تداوم دارد.

حتما تجربیات خود را در مورد چربی سوزی با پیاده روی یا دویدن با ما به اشتراک بذارید.

در کلاس های دویدن مدرسه مونوپی یاد می‌گیرید تا در کنار یک ورزش اصولی و حرفه‌ای، به قسمت‌های دیگر زندگی هم توجه کنید. برای بودن در جمع دونده‌های مونوپی و مشاهده‌ اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های دویدن در مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه دویدن مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

8 دیدگاه در “چربی سوزی با پیاده روی یا دویدن

  1. مرضیه میرزاخانی گفت:

    من هر روز حداقل 10000 قدم میرم. یعنی این جدای از فعالیت ورزشی هست که در طول هفته انجام میدم. قبلا نمیدویدم. گاهی قبل ورزش فقط روی تردمیل که به نظرم با دویدن در فضای ازاد بسیار متفاوته.در طول 4 هفته اول که دویدن با چالش مونوپی رو شروع کردم تاثیرش رو بر چربی سوزی دیدم. چون یه فعالیت کاردیوی شدید هست که قبلا انجامش نمیدادم و تاثیری که روی بدنم گذاشت باعث شد انگیزم برای تداوم در چالش چند برابر بشه. چون هم میزان چربی بیشتری سوزوندم. هم در روزهایی که می دوم به راحتی قدم هام رو میگیرم و هم به کتاب های صوتی مورد علاقم گوش دادم

  2. الهه گفت:

    خیلی عالی بود مطلبش،پس پیاده روی رو دست کم نگیریم…سپاس بیکران مونوپی جان

  3. مرضیه گفت:

    خیلی مطلب مفید وکاربردی بود مرسی ازت مونوپی 😍🙏🙌

  4. شبنم گفت:

    به تجربه به من ثابت شده دویدن خیلی تاثیر بیشتری روی از بین بردن سلولیت‌های پا داره تا پیاده‌روی 👌
    از وقتی چالش مونوپی رو شروع کردم تاثیرشو دارم میبینم 😍

  5. لیلا بخشی گفت:

    من واقعا تاثیر دویدن در چربی سوزی رو دیدم🌺

  6. فاطمه ملک محمدی گفت:

    من تا الان فکر‌می‌کردم فقط با دوییدن تند میتونم وزن کم کنم و پیاده‌روی هیچ تاثیری نداره!!! مرسی مونوپی که مثل همیشه بهم درس یاد میدی و باعث پیشرفت‌مون میشی

  7. منصوره گفت:

    ممنون برای مطلب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید