پیاده روی و دویدن, ورزش

چرا دانستن اصول دویدن صحیح ضروری است؟

اصول دویدن مونوپی Monoppy

ورزش کردن یکی از بهترین کارها برای سالم نگه‌داشتن بدن است. اما اگر بدانید که چگونه تمرین کنید و راه بروید، باعث می‌شود که سریع‌تر پیشرفت کنید. شما می‌توانید با یادگیری اصول دویدن انرژی خود را در جهت تقویت عضلات و کالری‌سوزی مصرف کنید. با این کار از آسیب رسیدن به عضلات مختلف نیز جلوگیری می‌کنید. در مجله مونوپی می‌توانید این موارد را مشاهده کنید.

فهرست مطالب

اصول دویدن

وقتی صحبت از روش صحیح دویدن می‌شود، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل تمرینات خود را انجام دهید. این موارد به شرح زیر است.

پا و اصول دویدن

یکی از اصلی‌ترین موارد در رعایت اصول پیاده روی یا دویدن، نحوه قدم برداشتن و بهره بردن از پاها است. باید پا به گونه‌ای با سطح زمین برخورد داشته باشد که پاشنه کمترین میزان فشار (2) را تحمل کند. در غیر این صورت فشار بسیار زیادی به کف پا وارد می‌شود. همچنین مشکل بعدی این است که سرعت شما به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه زمان دویدن افزایش پیدا می‌کند.

وضعیت-صحیح-پا-در-اصول-دویدن-مونوپی-Monoppy
وضعیت صحیح پا

در روش صحیح دویدن باید پنجه پا به سمت بالا و ساق حرکت کند. سپس پا بلند شود. همچنین در مرحله پایین آمدن ابتدا بهتر است که پنجه یا قسمت میانی رو به جلوی پا اول روی زمین قرار بگیرد.

وضعیت غلط پا مونوپی Monoppy
وضعیت غلط پا

دست و اصول دویدن

فرم و حالت دست تاثیر زیادی در رعایت روش صحیح دویدن دارد. برای این که درست بدوید، نباید مشت‌های خود را گره کنید. بهتر است که دست کمی حالت آزاد داشته و تا حد ممکن فرم گود بودن را به خود بگیرد. این حالت باعث می‌شود که شانه به راحتی بالا و پایین شود.

یکی از عادات بد در دست گرفتن بطری یا گوشی در هنگام دویدن است. سعی کنید تا حد ممکن از این کار پرهیز کنید، زیرا به‌صورت ناخودآگاه (0) عضلات منقبض می‌شود.

آرنج و اصول دویدن

سومین قسمت مهم آرنج است. دو نکته مهم در مورد آرنج را باید رعایت کنید: 

وضعیت-صحیح-آرنج-در-اصول-دویدن-مونوپی-Monoppy
وضعیت صحیح آرنج

اول اینکه آرنج نزدیک بدن باشد و دوم زاویه آرنج نهایتاً 90 درجه باشد؛ به این ترتیب همه چیز در تعادل است و بیشترین پایداری در هنگام دویدن به وجود می‌آید.

وضعیت غلط آرنج مونوپی-Monoppy
وضعیت غلط آرنج

شانه و اصول دویدن

 برای این که دویدن طولانی مدتی داشته باشید و فشار اضافی به کمر خود وارد نکنید، بهتر است که شانه‌ها را به سمت عقب بکشید.

وضعیت-صحیح-شانه-و-دست-در-اصول-دویدن-مونوپی-Monoppy
وضعیت صحیح شانه

به این ترتیب کمر صاف می‌شود. هر چقدر حرکت شانه بیشتر از بازوها باشد، میزان هدررفت انرژی کمتر است و می‌توانید بهتر بدوید.

وضعیت-غلط-شانه-در-اصول-دویدن-مونوپی-Monoppy
وضعیت غلط شانه

شکم

از عضلات مهم در اصول دویدن شکم است. سفت کردن شکم باعث می‌شود که سینه به سمت بالا حرکت کند. در نتیجه شانه نیز در مکان خود قرار می‌گیرد. همچنین از خم شدن‌های ناگهانی کمر جلوگیری می‌کند.

نقش تنفس در رعایت روش صحیح دویدن

برای این که بتوانید دویدن خوبی داشته باشید و اصول دویدن را رعایت کنید، باید بتوانید عملیات تنفس را از طریق شکم انجام دهید. در حقیقت عمیق نفس کشیدن باعث بزرگ‌تر شدن شش‌ها و افزایش میزان تنفس شما می‌شود. زمانی که شکم به سمت خارج و داخل حرکت نکند، یعنی تنفس عمیقی انجام نداده‌اید.

در مرحله دوم بهتر است که تنفس را از دهان انجام دهید. با این کار هوای بیشتری را دریافت می‌کنید. نکته بعدی نفس کشیدن طولانی است. با انجام این کار می‌توانید استقامت عضلات را افزایش دهید.

بهتر است که حواستان به نوع گام برداشتن خودتان باشد. در حقیقت هر چقدر ریتم (7) بهتری داشته باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. به طور مثال وقتی با پای راست گام برمی دارید، عملیات دم را انجام داده و در هنگام برداشتن قدم با پای چپ، عملیات بازدهم را انجام دهید. ریتم وابسته به سرعت دویدن شما نیز هست.

یکی از بهترین پلتفرم هایی که تلاش می‌کند تا بتوانید به صورت اصولی دویدن و دیگر ورزش‌ها را تمرین کنید، مونوپی است. در این پلتفرم می‌توانید اصول دویدن، دوچرخه سواری و انواع ورزش‌های مختلف را به صورت اصولی آموزش ببینید. با آموزش صحیح، بیشترین کالری را می‌سوزانید و در عین حال عضله‌سازی خوبی نیز خواهید داشت. همچنین کلاس‌های یوگا در آرامش جسمی و روحی شما و تقویت عضلات کمک شایانی می‌کند که در این مدرسه برگزار می‌شود.

اصول دویدن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر به درستی اقدام به دویدن نکنید، ممکن است با آسیب های دویدن و مشکلاتی مانند کمر درد یا از بین رفتن عضلات رو به رو شوید. همچنین احتمال پیشرفت و افزایش سرعت یا استقامت پاها بسیار کم است. در مدرسه مونوپی در کنارتان هستیم تا این موارد را به شما آموزش دهیم.

Monoppy

مدرسه مونوپی

مونوپی در مدرسه ورزشی خودش، از اساتید حرفه‌ای کمک گرفته و دویدن را در کنار انجام فعالیت‌های اجتماعی، به شکل استاندارد آموزش می‌دهد. اگر شما هم دوست دارید که در کنار تعاملات اجتماعی، در دوره‌های حرفه‌ای و اصولیِ دویدن شرکت کنید، برای اطلاعات بیشتر حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منبع مقاله:

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “چرا دانستن اصول دویدن صحیح ضروری است؟

  1. الهه گفت:

    مرسی از مطالب مفیدتون،واقعا کمک کننده بود برام و خیلی بهم کمک کرد

  2. Yasmin گفت:

    واقعا این بخش از مجله خیلی برام مفید بود👌🏻😍

  3. نوا گفت:

    سلام، چقدر خوبه که دویدن اصولی رو از اول شروع کنیم و بعد از یه مدت دویدن دچار آسیب نشیم، ممنون از مقاله های عالی تون 🥰🥰

  4. ملیکا گفت:

    به نظرم دونستم و انجام فرم صحیح هر حرکت ورزشی نه تنها از آسیب جلوگیری میکنن بلکه به راحت تر انجام دادن و به تقویت عضلات هم کمک بیشتری میکنه

  5. 9101343496 گفت:

    سلام. جلسه اول چالش رو همینجوری دویدم ولی جلسه دوم رو با رعایت این اصول انجام دادم. خیلی راحتتر برام انجام شد. ممنون بابت مطلب خوبی که به اشتراک گذاشتین

دیدگاهتان را بنویسید