دوچرخه, ورزش

اهمیت پوشیدن لباس دوچرخه سواری

اهمیت پوشیدن لباس دوچرخه سواری

لباس دوچرخه‌ سواری، انواع اون و اهمیت پوشیدنش، ممکنه برای همه واضح نباشه. این سوال برای بعضی وجود داره که چرا دوچرخه‌ سوارها از لباس‌های ورزشی معمول استفاده نمی‌کنن و لباس مخصوص خودشون رو دارن؟ در واقع از سال‌های 1800 به بعد بود که لباس دوچرخه‌سواری بین دوچرخه‌ سوارها محبوبیت پیدا کرد؛ محبوبیتی که با توجه به مزایای این لباس، تا امروز هم ادامه داره.

دوچرخه‌ سوارهایی که لباس مخصوص می‌پوشن، موقع رکاب زدن راحت‌تر، کارآمدتر و خوشحال‌تر هستن و از بدنشون هم بیشتر محافظت می‌شه. در این مقاله مجله مونوپی می‌خونیم چه لباس‌هایی برای دوچرخه‌ سواری لازم هستن؟ مزایای لباس دوچرخه‌ سواری چیه؟ و هر نکته دیگه‌ای که لازمه درباره این لباس بدونیم.

فهرست مطالب

انواع لباس دوچرخه‌ سواری و مزایای اون‌ها

لباس دوچرخه‌ سواری و تجهیزات مناسبش مزایای زیادی دارن که باعث می‌شن رکاب زدن، تجربه لذت‌بخش‌تر و روان‌تری باشه. فرقی هم نمی‌کنه دوچرخه‌ سوار توی جاده رکاب بزنه، یا توی مسیر رفتن به سر کار باشه، یا بخواد از تپه بالا بره. پوشیدن لباس دوچرخه‌ سواری کمک می‌کنه دوچرخه‌ سوار انرژی و زمانش رو برای فعالیت رکاب زدن موثر حفظ کنه.

مقاله پیشنهادی: بدون تجهیزات دوچرخه سواری رکاب نزن!

انواع لباس‌ها و تجهیزاتی که به‌عنوان لباس دوچرخه‌ سواری شناخته می‌شن، موارد زیر هستن:

  • شورتک
  • جوراب
  • کفش
  • پیراهن استاندارد
  • دستکش مخصوص

در ادامه مزایای لباس دوچرخه‌ سواری رو برای هرکدوم از این موارد بررسی می‌کنیم.

پیراهن استاندارد دوچرخه‌ سواری

پیراهن دوچرخه سواری یکی از لباس دوچرخه سواری

پیراهن استاندارد دوچرخه‌ سواری ایرودینامیک‌تر از لباس‌های معمولیه و تا جای ممکن، مقاومت باد رو کاهش می‌ده. به‌علاوه، پیراهن استاندارد کمک می‌کنه خنک و خشک باقی بمونید. جنس پارچه استفاده شده در دوخت پیراهن استاندارد به دفع عرق و تهویه هوا کمک می‌کنه.

همینطور برای راحتی توی مسیرهای طولانی طراحی شده. پیراهن استاندارد از پارچه بسیار نرم و قابل تنفسی دوخته شده که همراه با بدن شما حرکت می‌کنه، نه مخالف با اون.

شورتک دوچرخه سواری

شورتک دوچرخه سواری

شورتک دوچرخه‌ سواری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های لباس دوچرخه‌سواریه. از مزیت‌های این شرتک، اینه که از حساس‌ترین نقاط بدن در برابر دردی که به‌خاطر ارتباط طولانی مدت با زین دوچرخه ایجاد می‌شه، محافظت می‌کنه. همینطور شورتک، تشکی داره که زیر دوچرخه‌ سوار قرار می‌گیره و از نشیمنگاه در برابر لرزش دردناک و دردی که از برخورد با زین ایجاد می‌شه، محافظت می‌کنه.

اگه علاقه دارید دوچرخه سواری رو اصولی در کنار مربیان با تجربه یاد بگیرید، می‌تونید در کلاس آموزش دوچرخه سواری ثبت‌نام کنید.

این تشک باعث می‌شه فشار از روی بافت‌های حساسی که بین پاها هستن، برداشته بشه. همچنین شورتک دوچرخه‌ سواری، ایرودینامیک رو تقریباً به بالاترین حد خودش می‌رسونه و دامنه حرکتی کاملی به دوچرخه‌ سوار می‌ده. در نهایت، فشار ملایمی که توسط شورتک ایجاد می‌شه، جریان خون رو در پاها افزایش می‌ده که در نتیجه، به عملکرد عضله‌ای کمک می‌کنه تا قدرت پایدارتری ایجاد کنه.

جوراب دوچرخه سواری

جوراب‌های معمولی ضخیم‌تر از جوراب دوچرخه‌ سواری هستن. جنس نازک‌تر و چسبان جوراب دوچرخه‌ سواری، فشار کمتری به پاها وارد می‌کنه. به‌علاوه، از جنس پارچه‌ای درست می‌شه که عرق رو سریع جذب می‌کنه. همینطور گردش خون رو بهتر می‌کنه و تورم‌هایی رو که ممکنه طول ورزش ایجاد بشن کاهش می‌ده.

کفش دوچرخه‌ سواری

کفش دوچرخه سواری یکی از اجزا لباس دوچرخه سواری

کفش مخصوص دوچرخه‌ سواری طوری طراحی شده که کف اون به پدال متصل می‌شه. شاید این سوال براتون پیش بیاد که اصلاً همچین مدل کفش‌هایی راحت هستن؟ بله، خیلی راحت هستن! وقتی کفش رو به پدال‌ها متصل کنید، ثبات بیشتری پیدا می‌کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش اصول دوچرخه سواری مبتدیان

رکاب زدن در هوای بارونی رو تصور کنید؛ با کفش ورزشی معمولی، عادیه که پا مدام از روی پدال خیس لیز بخوره و رکاب زدن دشوار بشه، در حالی که با کفش مخصوص دوچرخه‌ سواری، احساس می‌کنید مستقیم به دوچرخه وصل هستید. بعد از مدتی هم که به کفش عادت کردید، متوجه می‌شید که دارید با قدرت بیشتری رکاب می‌زنید. کفش دوچرخه‌ سواری شما رو مجبور می‌کنه پا رو در بهترین حالت ممکن روی پدال قرار بدین. اگر غیر از این باشه، اتصال با پدال برقرار نمی‌شه و نمی‌تونید پدال رو حرکت بدید.

دستکش مخصوص دوچرخه‌ سواری

دستکش دوچرخه سواری

از نظر خیلی از دوچرخه‌ سوارها، دستکش مخصوص به‌اندازه شورتک و پیراهن استاندارد دوچرخه‌ سواری ضروریه. با پوشیدن دستکش مخصوص می‌تونید دسته دوچرخه رو بهتر بگیرید و کنترلتون رو روی اون بیشتر کنید. به‌خصوص توی هوای گرم که عرق می‌کنید یا توی هوای بارونی که ممکنه کف دست و انگشت‌هاتون لیز بشه، دستکش مخصوص، اونا رو خشک نگه می‌داره.

اگه تصادفی هم اتفاق بیفته یا از روی دوچرخه سقوط کنید، دستکش مخصوص از دست‌های شما محافظت می‌کنه. خیلی از دستکش‌های مخصوص دوچرخه‌ سواری، در امتداد انگشت شست، یک بخش نرم حوله‌ای دارن که با اون می‌تونید راحت عرق صورت یا بینی‌تون رو تمیز کنید. شما می‌تونید در نیازمندی مونوپی در زمینه‌های مختلف کالای نو و دست دوم خرید و فروش کنید. اگه دوست دارید تجهیزات و یا لباس دوچرخه سواری تهیه کنید، سری به قسمت دوچرخه سواری نیازمندی مونوپی بزنید.

با شناختن مزایای لباس دوچرخه‌ سواری، حالا دیگه می‌تونید بین پوشیدن لباس دوچرخه‌ سواری یا لباس معمولی، راحت‌تر تصمیم بگیرید. لباس دوچرخه‌ سواری خیلی ساده تجربه بهتری از رکاب زدن به شما می‌ده، وقت و انرژی کمتری ازتون می‌گیره و از همه مهم‌تر به حفظ ایمنی و سلامتی شما هم کمک می‌کنه.

ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودید. حتما تجربه خودتون رو در مورد مزیت‌های پوشیدن لباس دوچرخه سواری با ما به اشتراک بذارید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید