رزمی, ورزش

لیست بهترین ورزش‌های رزمی برای دفاع شخصی

لیست بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی

تو این مقاله از مجله مونوپی در مورد بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی مطالب جالبی رو با شما در میون می‌گذاریم. حتما خیلی از شما دنبال انتخاب بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی و رفتن به کلاس رزمی و یاد‌گرفتن فنون اون هستین. اگر این‌طوره پس با ما تو مونوپی و تا انتهای این مقاله همراه باشین!

از کودکی به ما یاد داده‌اند که از خشونت دوری کنیم؛ اما همه این کار رو نمی‌کنند. دونستن راهی برای دفاع از خود یا دیگران، حتی اگر هرگز از اون استفاده نکنیم، باعث آرامش خاطر می‌شه. هنرهای رزمی یکی از راه‌های رسیدن به این هدفه. اما ورزشای رزمی خیلی زیاد هستن. کدام یک برای شما بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصیه؟ برای جواب این سوال در ادامه با مونوپی همراه باشین!

فهرست مطالب

در اینجا، ما به‌دنبال مشخص‌کردن بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی، نگاهی به شش مورد از محبوب‌ترین هنرهای رزمی دفاعی می‌اندازیم.

6 مورد از بهترین ورزش‌های رزمی برای دفاع شخصی

این رشته‌های هنرهای رزمی به شما کمک می‌کنه در موقعیت‌های خطرناک از خودتون دفاع کنید.

تکواندو (Teakwondo)

تکواندو بهترین ورزش رزمی

تکواندو که خاستگاه‌ش کشور کره است، هم یک تورنمنته و هم جزو ورزشای المپیک قرار می‌گیره. تکواندو که بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصیه، با بررسی و توسعه ضربات سطح بالای رزمی به‌منظور دفاع شخصی و بر پایه‌ی این تفکر که پاهای ما بلندتر از بازوهامونه، شکل گرفته. بنابراین برای مهار مهاجمان حرکات مفیدی ارائه می‌ده. این موضوع باعث می‌شه که تکواندو هم برای مردان مناسب باشه و هم در دسته ورزشای رزمی زنان قرار بگیره.

ورزش تکواندو تاکید زیادی بر ضربه‌زدن سریع داره، و ورزشکارای تکواندو‌کار باید تمرین کنن تا حرکات مربوط به پاها رو سریع و قوی انجام بدن و حمله‌ی مهاجما رو به شکل کارآمد و باسرعت خنثی کنند.

موی تای (Muay Thai)

موی تای بهترین ورزش رزمی

رتبه دوم بهترین ورزش‌های رزمی برای دفاع شخصی به ورزش موی تای اختصاص داره، که به‌عنوان «هنر هشت اندام» نیز شناخته می‌شه، نوعی کیک‌بوکسینگه که در کشور تایلند آغاز شد و از نقاط تیز بدن (زانو، آرنج و ساق پا) در برابر مهاجم استفاده می‌کنه.

با این حال، بیشتر حرکات در موی تای کل بدن رو درگیر می‌کنه و اونو به یک تمرین عالی و همچنین نوعی دفاع شخصی تبدیل می‌کنه. ضربات موی تای قدرتمند و موثر‌ند، پس مثل هر هنر رزمی دیگه‌ای، بهتره که به کلاس رزمی موی تای برین و با یه مربی تمرین کنین، تا از درستی حرکات و حالت بدن خودتون مطمئن بشید.

اگه علاقه‌مند به شرکت در کلاس‌های رزمی هستید، میتونید در کلاس آموزش دفاع شخصی به سبک وینگ چون ثبت‌نام کنید.

به‌عنوان یک تمرین دفاع شخصی، موی تای به تمرین‌کنندگان خودش یاد می‌ده که در صورت نیاز به درگیری واقعی، حریف رو به‌طور موثری خنثی کنن. ورزشکارای موی تای همراه با یادگیری نحوه‌ی دفاع از خودشون و حمله، توانایی فکر‌کردن و عمل‌کردن‌شون، چه از نظر سرعت و چه از نظر استراتژیک، تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کنه، لازمه‌ی همه‌ی اینا حفظ آرامش در هنگام برخورد با یک مهاجمه.

جیو جیتسو برزیل (Brazilian Jiu-Jitsu یا BJJ)

جیو جیتسو ورزش رزمی برای دفاع شخصی

اگر‌چه دعواها معمولاً با روی پاهای حریفان شروع می‌شن، اما همیشه این‌طور نمی‌مونه. جیو جیتسو برزیلی نوعی مبارزه اس که بیشتر روی زمین انجام می‌شه و روی خنثی‌کردن حریف متمرکزه تا دیگه تهدیدی نباشه.

در BJJ اندازه حریف مهم نیست و حتی اگه زمین بخورید، با استفاده از تکنیک‌های مناسب می‌تونید حریف بزرگ‌تری رو شکست بدید. اگر به‌دنبال یک هنر و کلاس رزمی برای مقابله با برخوردای نزدیک هستید، BJJ ورزش رزمی مناسبیه.

بوکس (Boxing)

بوکس بهترین ورزش رزمی

بوکس یک هنر رزمی سنتیه و زمانی مفیده که برای محافظت از خودتون بخواین به یک مهاجم ضربه بزنید. این ورزش هزاران ساله که وجود داشته و بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصیه. تکنیکای بوکس مخصوصا برای مبارزات خیابانی مناسبن و اگه به‌دنبال تبدیل‌شدن به یک مبارز خوب هستید، بوکس یک انتخاب عالیه.

بوکس به شما یاد می‌ده که روی پاهای خودتون بمونید و با تمام قدرت به حریف ضربه بزنید. این ورزش، قدرت کلی، هماهنگی دست و چشم و تعادلتون رو بهبود می‌بخشه. چه در تمرین، چه در رقابت و چه برای دفاع شخصی، حفظ یک موضع خوب برای شکست‌دادن حریف حیاتیه. انجام این کار ضربات شما رو قوی‌تر می‌کنه.

مقاله پیشنهادی: ساده‌ترین تمرینات مقاومتی در خانه

بوکس همچنین سرعت‌عمل مورد نیاز برای کمک به مشت‌زدن بدون افتادن رو به‌شما آموزش می‌ده و تمرینات آموزشی، مانند پرش، در خارج از رینگ برای کمک به بهبود سرعت بوکسور استفاده می‌شن.

کراو ماگا (Krav Maga)

کراو ماگا ورزش رزمی

کراو ماگا سیستم رسمی دفاع شخصی (و جنگی) نیروهای دفاعی اسرائیله. همچنین به‌عنوان “هنر زنده‌ماندن” هم شناخته می‌شه، که به دانش‌آموزان اسرائیلی برای محافظت از خودشون در برابر نیروهای مسلح و غیرمسلح آموزش داده میشه.

این ورزش ممکنه در ابتدا پیچیده به‌نظر برسد، اما تکنیک‌های اون به‌طرز خاصی طراحی شده‌اند تا به‌سادگی قابل‌اجرا باشند. حرکات آن به‌طور کلی بر اساس غریزه هستند و این باعث میشه که اجراشون در صورت نیاز آسون‌تر باشه. به همین دلیله که عملاً هر کسی، در هر سطح از تناسب اندام، قدرت یا اندازه، می‌تونه این ورزش رو تمرین کنه. و برای قرار‌گرفتن در ردیف دسته‌های ورزش رزمی زنان هم مناسبه.

کراو ماگا یک هنر رزمی کاربردیه که می‌تونه به شما قدرت بده تا مهاجمان رو خنثی کنید و شما رو با عملکرد قسمت‌های مختلف بدن آشنا می‌کنه تا بتونین از خودتون محافظت کنید. مثلا زانو و آرنج رو به سلاحی برای دفاع شخصی تبدیل می‌کنه.

جودو (Judo)

جودو بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی

ورزش ژاپنی جودو دارای ناک‌دان و پرتاب‌های زیادیه تا حریف رو به زمین بزنه. و بیشتر روی غیرفعال کردن و تغییر مسیر حریف تمرکز داره تا حمله کردن. همچنین بر اصل حداقل تلاش و حداکثر راندمان تاکید داره تا انرژی کم‌تری هدر بره.

در طول تمرین، هدف اصلی شما اینه که حریفو با هر یک از تکنیک‌های مبارزه مثل خفه کردن، قفل‌کردن مفاصل یا میخکوب کردن، تحت فشار قرار بدید یا بی‌حرکتش کنید.

اگرچه در مورد ضربه‌زدن محدودیت‌هایی وجود داره، اما در کلاس رزمی جودو عمدتاً بر تمرین‌هایی مثل طناب‌کشی تمرکز می‌کنه که به دانش‌آموزان کمک می‌کنه تا در دعواهای واقعی پیروز بشن. چیزی که جودو رو برای دفاع شخصی مناسب می‌کنه، رویکرد تک‌نگر اون برای آوردن حریف به زمینه مبارزه‌س.

اگه دوست دارید در کلاس‌های ورزشی شرکت کنید، حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

هر هنر رزمی که در اینجا گفته شد، برای دفاع شخصی عالیه. این به شما بستگی داره که مناسب‌ترینش رو انتخاب کنید. (یا اگر هنرای رزمی ترکیبی رو به عنوان یک حرفه در نظر می‌گیرید، باید چندتا از اون‌ها رو یاد بگیرید.) چند مورد رو امتحان کنید و ببینید کدوم ورزش به نقاط قوت شما نزدیک‌تره. این‌طوری راحت‌تر میشه بهترین ورزش رزمی برای دفاع شخصی خودتون رو انتخاب کنین.

اگر دنبال لوازم رزمی کلاس رزمی برای کودکان و انواع ورزش‌های رزمی بانوان هستین، وقت کردین سری هم به نیازمند‌های مونوپی بزنین، شاید بین وسایل ورزشی چیزی که لازم دارینو پیدا کردین. ممنون که تا اینجا با مونوپی همراه بودین.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید