پیاده روی و دویدن, ورزش

درمان درد پهلو هنگام دویدن

درد پهلو هنگام دویدن

درد پهلو هنگام دویدن، موضوعیه که همه ما حداقل یک بار تجربه اون رو داشتیم. با اولین تجربه‌ی درد، احتمالاً از خودتون می‌پرسید، چه چیزی باعث ایجاد این مشکل شده و چه کاری باید انجام بدم تا دوباره دچار پهلو درد نشم.

در این نوشته از مجله مونوپی قصد داریم دلایل درد پهلو هنگام دویدن رو بررسی کنیم و پیشنهادهایی بدیم که به کنترل درد و جلوگیری از تجربه مجدد درد، کمک می‌کنه.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

علت درد پهلو هنگام دویدن

تقریباً ۷۰ درصد از دونده‌ها چندین بار درد پهلو رو تجربه کردن، اما این مشکل بیشتر برای دونده‌های تازه‌کار اتفاق می‌افته.

هنوز هم به طور کامل، علت اصلی درد پهلو هنگام دویدن مشخص نیست و محقق ها (7) یک دلیل قطعی برای این موضوع پیدا نکردن. اما طبق بررسی‌هایی که روی ورزشکارها انجام شده، به یک سری حدس و گمان قوی رسیدن که در ادامه بیشتر در موردشون صحبت می‌کنیم.

فعالیت بیش از حد دیافراگم

وقتی شروع به دویدن می‌کنیم، اولین قسمتی که فشار زیادی رو تحمل می‌کنه، دیافراگم ماست. این عضو، در تنفس غیرارادی ما نقش داره، اما در اثر دویدن و تنفس شدیدتر، فعالیت دیافراگم هم سریع‌تر میشه.

فعالیت بیش از حد دیافراگم درد پهلو هنگام دویدن

در واقع دویدنِ ما، فعالیت دیافراگم رو از حالت نرمال خارج می‌کنه و همین موضوع باعث انقباض یا انبساط بیش از حد ماهیچه‌ها میشه؛ بنابراین موقع دویدن، در قسمت پهلو یا شکم احساس درد می‌کنیم.

فشار به ستون فقرات

حرکاتی که در دویدن انجام می‌دیم (پرش و چرخش مفاصل)، بیش از اندازه عادی، به ستون فقرات ما فشار وارد می‌کنن. این تنش‌ها باعث میشن تا ستون فقرات هم یک شوک رو به عضلات وارد کنه و این‌طوریه که ما درد پهلو و ناحیه شکم رو در حین دویدن احساس می‌کنیم.

البته طبق یک تحقیق، این تجربه در بین شناگرها و سوارکاران هم دیده شده. به طور کل، هر ورزشی که تنش و فشاری بیش از حالت عادی به ستون فقرات وارد کنه، ممکنه که باعث درد پهلو هم بشه.

ترشح هورمون کورتیزول

هورمون کورتیزول به کاهش علائم استرس در بدن کمک می‌کنه و دویدن هم باعث ترشح بیشتر این هورمون میشه.

مقدار زیاد این هورمون ممکنه روی دستگاه گوارش ما تأثیر بذاره و فعالیت این سیستم رو به هم بزنه. در انتها همه این موارد، باعث انقباضات شکمی و درد پهلو هنگام دویدن میشن.

واکنش صِفاق جِداری

صفاق یک پرده نازکه (غشا) که اعضای درون شکم ما رو می‌پوشونه و از سایر قسمت‌ها جدا می‌کنه. صفاق جداری به عصب متصله و اگر فشار دیواره شکم، بیشتر از حالت عادی بشه، فوراً عصب رو درگیر می‌کنه و واکنش نشون میده. این واکنش باعث احساس درد در ناحیه شکم و پهلو میشه.

به طور کل درد پهلو هنگام دویدن بیشتر در افرادی دیده میشه که ورزشکار نیستن و عضلات (5) شکم اون‌ها به‌ اندازه کافی قوی نیست.

علائم درد پهلو هنگام دویدن

بسته به آمادگی بدن، شدت و زمان ورزش، علائم مختلفی در افراد ایجاد میشه. این علائم در اکثر موارد جدی نیستن، پس اگر گزینه‌های زیر رو در حین دویدن تجربه کردید، نگران نباشید.

علائم درد پهلو درد پهلو هنگام دویدن
  • گرفتگی شکم
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی پهلو
  • نیاز فوری به دستشویی

جلوگیری از درد پهلو

  • با انجام ورزش‌های شکمی مثل پل، دراز و نشست، پلانک و… عضلات میانی بدن خودتون رو تقویت کنید.
پلانک جلوگیری از درد پهلو
  • در طول روز به اندازه کافی آب بخورید، اما میزان خوردن آب رو تا دو ساعت قبل از ورزش کم کنید.
  • دو ساعت قبل از دویدن، غذاهای حجیم و سنگین نخورید.
  • اگر دوست دارید دویدن رو حرفه‌ای ادامه بدید، خوردن نوشیدنی‌های قندی رو، خیلی کم یا حذف کنید.
  • حتماً قبل از شروع دویدن با انجام نرمش‌های مختلف، مطمئن بشید که بدن شما به اندازه کافی گرم شده.
  • اگر تازه‌کار هستید، دویدن رو از سرعت کمتر شروع کنید و کم‌کم اون رو افزایش بدید.
  • تنفس صحیح رو یاد بگیرید و در حین دویدن، دم و بازدم کامل داشته باشید.

درمان درد پهلو هنگام دویدن

  1. سرعت خودتون رو کاهش بدید تا ضربان قلب و تنفس شما آهسته‌تر بشه.
  2. نفس عمیق بکشید. اگر لازم بود بایستید و چند دم و بازدم عمیق انجام بدید. (تمرکز بر روی تنفس شکمی به ازبین‌رفتن درد، کمک زیادی می‌کنه)
  3. قسمتی که دچار گرفتگی و درد شده رو به‌آرامی فشار بدید. (این کار در حین دویدن یا ایستاده، قابل انجامه)
  4. بازوها رو همراه با دم، بالای سر ببرید و با بازدم به سمت پایین بیارید و خودتون رو به سمت جلو و پهلوها بکشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که هرکدام از علائم زیر رو در بدن خودتون مشاهده کردید، بهتره که برای چکاپ و اطمینان خاطر، به پزشک مراجعه کنید.

  1. بدون اینکه ورزشی انجام داده باشید، در قسمت شکم و پهلو درد دارید.
  2. تا ساعت‌ها بعد از ورزش، باز هم احساس درد رو تجربه می‌کنید.
  3. ناحیه شکم (9) و پهلو به حدی حساس شده که لمس رو برای شما دردناک می‌کنه.

در این مقاله شما رو با درد پهلو هنگام دویدن، دلایل بروز این مشکل و درمان اون آشنا کردیم و راهکاری‌هایی رو ارائه دادیم که تا حد زیادی از درد پهلو و عضلات شکم جلوگیری می‌کنه.

خوشحال میشیم نظراتتون رو باهامون به اشتراک بذارید و اگه تجربه درد پهلو هنگام دویدن داشتید، اینجا برامون بنویسید.

همیشه کمک‌گرفتن از افراد حرفه‌ای، بهترین روش برای جلوگیری از اتفاقات مختلفه. ما در مونوپی سعی می‌کنیم تا با استفاده از مربیان باتجربه، دویدن رو به‌صورت استاندارد و اصولی آموزش بدیم. با این کار، افراد مبتدی می‌تونن در کمترین زمان و بدون آسیب، تبدیل به یک ورزشکار حرفه‌ای بشن.

اگر شما هم در کنار ورزش‌کردن، به سبک زندگی سالم، حفظ سلامت بدن و روابط دوستانه علاقه‌مند هستید، کلاس‌های دویدن مونوپی، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

ما در مدرسه مونوپی سعی می‌کنیم که دویدن اصولی را در کنار فعالیت‌های اجتماعی و گروهی، تجربه کنیم و از روابط دوستانه در کنار این ورزش لذت ببریم. اگر شما هم تمایل دارید در جمع دونده‌های مونوپی حضور داشته باشید، حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “درمان درد پهلو هنگام دویدن

  1. مرضیه میرزاخانی گفت:

    سلام. ممنون بابت این مطلبی که قرار دادین. من در ابتدا حتی وقتی روی تردمیل هم میدویدم به گرفتگی عضلات و درد پهلو دچار میشدم. اما با توجه به اینکه ورزش میکنم انجام پلانک و دراز و نشست (و البته سایر تمریناتی که برای تقویت عضلات ناحیه core انجام میدم) باعث شده این حالت الان برام به ندرت پیش بیاد
    الان علتش رو فهمیدم.مطلب خوبی بود

  2. Zahra ehsanifar گفت:

    سلام واقعا ممنون از مونوپی، تمام مطالب کاربردی و عالی،خسته نباشید

دیدگاهتان را بنویسید