دوچرخه, ورزش

بهترین روش انتخاب سایز دوچرخه

بهترین روش انتخاب سایز دوچرخه سایز دوچرخه

سایز دوچرخه و هماهنگی داشتن با قد، اهمیت زیادی در یک دوچرخه‌سواری استاندارد داره. انتخاب نادرست دوچرخه و استفاده طولانی‌مدت از اون، علاوه بر هدردادن انرژی شما، ممکنه آسیب‌های زیادی رو به مفاصل وارد کنه و فرصت تجربه مجدد این ورزش مفرح رو از شما بگیره.

ما در این مقاله از مجله مونوپی قصد داریم شما رو با طریقه انتخاب سایز دوچرخه و نکات مهم در خرید یک دوچرخه مناسب، آشنا کنیم.

پس اگر جزو افرادی هستید که به دوچرخه‌سواری علاقه دارید، حتماً قبل از خرید دوچرخه و شروع این ورزش، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

روش استاندارد انتخاب دوچرخه مناسب

بهترین روش برای انتخاب سایز دوچرخه، درنظرگرفتن فاصله داخلی پاها و میله‌ میانی دوچرخه‌ست.

کفش‌های خودتون رو دربیارید و با کمک یک متر، فاصله بین کف پا تا فاق رو اندازه بگیرید.

اگر میله میانی دوچرخه موردنظر شما صاف بود، پس میله وسط باید حدود 2 سانتی‌متر از فاق شما فاصله داشته باشه تا روی دوچرخه احساس راحتی کنید.

انتخاب سایز دوچرخه براساس فاق سایز دوچرخه
سایز دوچرخه با اندازه گیری فاق

اما میله میانی در بعضی از دوچرخه‌ها شیب‌دار هستن. در انتخاب این مدل‌ها باید توجه کنید که از میله وسط تا فاق شما حدود 5 سانتی‌متر فاصله وجود داشته باشه.

حرفه‌ای‌ها برای مطمئن شدن از درستی انتخابشون، علاوه بر اندازه‌گیری ارتفاع داخل پا، قد رو هم مدنظر قرار میدن تا انتخاب اصولی‌تری داشته باشن.

در ادامه شما رو با روش انتخاب دوچرخه بر اساس جدول سایزبندی، آشنا می‌کنیم.

انتخاب سایز دوچرخه بر اساس جدول

دوچرخه‌ها، مدل‌های متنوعی دارن که پراستفاده‌ترین‌ها، مدل شهری و کوهستان هستن. برای انتخاب دوچرخه مناسب، کافیه تا قد و ارتفاع داخلی پاهای خودتون اندازه بگیرید و با جدول‌های زیر مقایسه کنید. با این ترفند ساده به‌راحتی متوجه می‌شید که چه فِرِمی برای شما مناسبه.

جدول سایزبندی دوچرخه شهری

اندازه فرم استاندارد

14

15

16

17

18

19

ارتفاع داخل پا (سانتی متر)

73_61

76_63

78_66

81_68

83_71

86_73

اندازه قد کامل (سانتی متر)

155_145

165_155

175_165

183_175

192_184

200_193

جدول سایزبندی دوچرخه کوهستان

اندازه فرم استاندارد

14

15 و 16

16 و 17

17 و 18

18 و 19

19 و بزرگتر

ارتفاع داخل پا (سانتی متر)

73_61

76_63

78_66

81_68

83_71

86_73

اندازه قد کامل (سانتی متر)

158_148

168_158

178_168

184_178

193_185

200_194

شما می‌تونید با کمک‌گرفتن از نکات این مقاله، در قسمت نیازمندی‌های مونوپی، دوچرخه مناسب با خودتون رو پیدا کنید. از اون جایی که در این بخش، دوچرخه‌های دست‌دوم هم وجود داره، قیمت‌ها بسیار مناسب هستند. پس اصلاً نگران هزینه نباشید.

نکات مهم در انتخاب سایز دوچرخه برای هر فرد

مواردی که تا اینجا گفته شد، به‌صورت استاندارد در انتخاب دوچرخه به شما کمک می‌کنن. اما بعضی از افراد علاقه زیادی برای دقت به جزئیات ندارن و به دنبال راه ساده‌تری برای انتخاب دوچرخه هستن. اگر قصد خرید دوچرخه به‌صورت حضوری رو دارید، دونستن این نکات می تونه براتون مفید باشه.

سایز دوچرخه
  • زین دوچرخه باید قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشه.
  • بهترین ارتفاع زین، نقطه‌ای هست که شما در حالت نشسته، بتونید با نوک انگشت پا، زمین رو لمس کنید.
  • وقتی روی دوچرخه نشستید، زانوهای شما نباید با قسمت جلو و فرمان، برخورد کنه.
  • پاهای شما بعد از قرارگیری در پایین‌ترین نقطه رکاب، باید یک زاویه 10 درجه داشته باشه (نه صاف و نه خمیده)
  • موقع قرارگرفتن روی دوچرخه و قبل از نشستن روی زین، میله وسط باید 2 تا 5 سانتی‌متر از فاق شما فاصله داشته باشه. (نه کوتاه‌تر و نه بلندتر)

دوچرخه‌سواری در هر زمانی می‌تونه باعث نشاط و سرزندگی بشه. اما زمانی این نشاط رنگ بیشتری می‌گیره که در مسیر خودمون یک همراه خوب هم داشته باشیم.

فراموش نکنید که توجه نکردن به سایز دوچرخه و انتخاب‌های نادرست، می‌تونه آسیب زیادی رو به بدن شما وارد کنه و لذت این ورزش رو از شما بگیره.

تلاش ما در مونوپی اینه که در کنار ورزش‌کردن بتونیم، داشتن روابط دوستانه و سبک زندگی سالم رو رواج بدیم و کمک کنیم که همه، زندگی بهتر و زیباتری داشته باشند.

اگر شما هم جزو افرادی هستین که به دنبال یک مربی حرفه‌ای برای دوچرخه‌سواری اصولی می‌گردید، مدرسه مونوپی یک انتخاب خیلی خوب برای شماست.

ما در کلاس‌های دوچرخه‌سواری خودمون، سعی می‌کنیم علاوه بر آموزش اصولی و استاندارد، یک تیم پرنشاط از دوچرخه‌سوارها رو بسازیم و در کنار هم چیزهای زیادی رو یاد بگیریم.

اگر بودن در تیم دوچرخه‌سواری ما، شما رو وسوسه کرده، می‌تونین برای مشاهده اطلاعات بیشتر به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

مدرسه مونوپی

ما در مدرسه مونوپی سعی می‌کنیم که دوچرخه سواری اصولی رو در کنار فعالیت‌های اجتماعی و گروهی، تجربه کنیم و از روابط دوستانه در کنار این ورزش لذت ببریم. اگر شما هم تمایل دارید در جمع دوچرخه سوارهای مونوپی حضور داشته باشید، حتماً سری به مدرسه مونوپی بزنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دوچرخه سواری در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دوچرخه سواری به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “بهترین روش انتخاب سایز دوچرخه

  1. ماهان گفت:

    پس کد جایزه کجاست ایسگامون گرفتین😁

  2. دیلان گفت:

    مطالب عالی هست واقعا بازم بذارید استفاده کنیم مرسی

دیدگاهتان را بنویسید