پیاده روی و دویدن, ورزش

چه ساعتی بهترین زمان دویدن است؟

بهترین زمان دویدن

بهترین زمان دویدن برای هر شخص چه ساعتی است؟ آیا حتما باید در ساعت خاصی از شبانه روز بدویم؟ دویدن در ساعت‌های مختلف چه مزایا و معایبی دارد؟

وقتی دویدن را شروع می‌کنیم، تمام این سؤالات، مواردی هستند که ممکن است از ذهن ما عبور کنند. شاید باتوجه‌به تجربه شخصی، در یک ساعتِ خاص از شبانه روز، احساس بهتری در دویدن داشته باشیم، اما مطمئن نیستیم که این تصمیم درست است یا غلط.

ما در این مقاله از مجله مونوپی قصد داریم بهترین زمان دویدن را به‌صورت علمی بررسی کنیم. اگر جزو افرادی هستید که به‌تازگی دویدن را شروع کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین زمان دویدن بر اساس تحقیقات علمی

احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده که گاهی اوقات، از دویدن صبحگاهی احساس خوبی دارید، اما ممکن است در صبح یک روز دیگر، اصلاً توان دویدن نداشته باشید.

دلیل این موضوع با آزمایش و تحقیق علمی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا بررسی شد و نتیجه (3) هم چیزی جز متابولیسم بدن نبود.

طبق این تحقیقات، بدن افراد ساعت متابولیسمی متفاوتی دارد و نوع غذا خوردن، محل زندگی، ساعت خوابیدن و بیدارشدن، وزن و… این ساعات را تعیین می‌کنند.

دویدن در شب بهترین زمان دویدن

شاید مثال زیر، درک این موضوع را برای شما راحت‌تر کند.

فرض کنید شما فردی هستید که در وعده شام، غذای غیرمفید (کم‌ارزش) مصرف می‌کنید و شب هم بسیار دیر می‌خوابید. از طرفی دچار اضافه‌وزن  هستید و صبح‌ها به‌سختی از رختخواب بلند می‌شوید.

در این شرایط، ساعت متابولیسم بدن شما، دیرتر از بقیه آغاز می‌شود؛ یعنی دیرتر به حالت استاندارد و فعال خود می‌رسد و صبح‌ها بدن شما آمادگی ورزش‌کردن و دویدن را ندارد.

حالا اگر شما شخصی باشید که همه چیز را در حالت استاندارد و بر خلاف مورد قبلی انجام بدهید، متابولیسم شما در شرایط بهتری قرار دارد و ممکن است در ساعات اولیه صبح هم از ورزش‌کردن لذت ببرید.

بهترین زمان دویدن برای همه

این تحقیق یک بخش دیگر هم داشت که بهترین زمان دویدن را برای همه افراد بررسی می‌کرد. یعنی با آزمایش روی تعداد زیادی از داوطلبان و تقسیم آنها به دو گروه جدا، مشخص شد که کدام دسته نتیجه‌ی بهتری از ورزش به دست آوردند.

دویدن در روز بهترین زمان دویدن

با گزار‌ش‌های به‌دست‌آمده معلوم شد، افرادی که در ساعت میانی روز (ظهر و عصر) مشغول به ورزش بودند، هم احساس بهتری داشتند و هم نتایج بهتری را تجربه کردند.

دلایل علمی این تحقیقات چه مواردی بودند؟

  1. سطح انرژی بالاتر نسبت به ساعات اولیه صبح
  2. گرم بودن بدن و آمادگی بیشتر عضلات برای حرکت در میانه روز
  3. عملکرد بهتر ریه برای فعالیت با شدت بیشتر

باتوجه‌به تمام موارد گفته شده، بهترین زمان دویدن و انجام ورزش‌های چالشی و سخت (6) برای اکثر افراد، ساعات میانی روز است.

بهترین زمان دویدن: مزایا و معایب دویدن در ساعات مختلف روز

حالا که به‌صورت علمی با بهترین ساعت دویدن در روز آشنا شدید، بد نیست که در مورد مزایا و معایب دویدن در ساعت‌های مختلف روز هم صحبت کنیم.

دویدن در صبح

مزایا:  دمای بهتر هوا، استفاده از اکسیژن بیشتر، کالری سوزی بهتر در طول روز، شادابی بدن، کمک به کاهش وزن

معایب:  سرد بودن بدن، عملکرد ضعیف ریه، انرژی کمتر به دلیل مصرف نکردن مواد غذایی در چندین ساعت گذشته

 اگر شب به‌موقع بخوابید، نیم ساعت قبل از دویدن یک خوراکی کم‌حجم و مقوی مصرف کنید و با استفاده از تمرین‌های مخصوص، بدن خود را گرم کنید، دویدن در صبح، فوق‌العاده خواهد بود.

دویدن در وسط روز

مزایا:  انعطاف بیشتر عضلات، بازدهی بالاتر نسبت به بقیه روز، داشتن انرژی بیشتر، توانایی انجام فعالیت‌های سخت‌تر در مدت‌زمان کم و افزایش استقامت بدن. دویدن در این ساعت هیچ آسیبی به بدن وارد نمی‌کند.

معایب:  دمای بیشتر هوا برای دوندگان آزاد، شلوغی محیط، سنگینی بدن به دلیل مصرف غذا

حتماً دو ساعت بعد از مصرف غذا، دویدن را شروع کنید و در هوای گرم و زیر آفتاب شدید، ندوید.

دویدن در شب

مزایا: کمک به خواب باکیفیت، عضله‌سازی بهتر، کم‌شدن استرس، وضعیت مناسب بدن برای شروع ورزش

معایب:  تداوم نداشتن، انرژی پایین به دلیل خستگی روزمره، انگیزه‌ی پایین برای بهبود استقامت بدن

بین دویدن و زمان خواب، باید حداقل ۹۰ دقیقه فاصله وجود داشته باشد.

در این مقاله از مونوپی سعی کردیم درباره‌ی بهترین زمان دویدن برای هر فرد با هم صحبت کنیم و این موضوع را بر اساس تحقیقات علمی بررسی کنیم.

فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در انتخاب زمان مناسب برای دویدن، سبک زندگی، ساعات آزاد (2) و متابولیسم بدن شما است. جدا از تحقیقات علمی و نکات گفته‌شده، موضوع مهم دیگر، تواناییِ ادامه دادن است. یعنی باتوجه‌به سبک زندگی خود، ساعتی را برای دویدن انتخاب کنید که در مدت‌زمان طولانی، بتوانید به آن پایبند باشید.

ما در مونوپی سعی می‌کنیم همیشه در کنار ورزش‌کردن، به سایر جنبه‌های زندگی مثل فعالیت‌های اجتماعی و سبک زندگی بهتر هم اهمیت بدهیم. پس اگر تصمیم گرفتید که از حالا به بعد، دویدن حرفه‌ای را شروع کنید، کلاس‌های دویدن مدرسه مونوپی، همراه خوبی برای شما خواهد بود.

Monoppy

مدرسه مونوپی

در کلاس های مدرسه مونوپی یاد می‌گیرید تا علاوه بر دویدن اصولی و حفظ سلامت بدن، روابط اجتماعی و سالمی را در یک محیط دوستانه برای خود بسازید. اگر دوست دارید در جمع دونده‌های مونوپی حضور داشته باشید، برای اطلاعات بیشتر به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس های دویدن در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو در دویدن به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

نوشته های مشابه

5 دیدگاه در “چه ساعتی بهترین زمان دویدن است؟

  1. مرضیه میرزاخانی گفت:

    جالب بود
    من تجربه هر سه مورد رو داشتم، هم صبح، هم عصر و هم شب
    بعضی وقتا صبحها راندمان بهتری داشتم و بعضی وقت ها عصرها. چون همه رو امتحان کردم متوجه شدم برای ساعت فیزیولوژیک بدن من، صبح ها بهتره

  2. آذین فروزنده گفت:

    خیلی کاربردی بود ممنون

  3. الهه گفت:

    ممنونم چه مفید بود،همیشه فکر میکردم که صبح باشه خیلی بهتره و به خودم سخت می‌گرفتم که حتما صبح ولی الان فهمیدم ظهر و عصر هم اوکی هست،حتما انجامش میدم و امتحان میکنم،عالی هستین مونوپی جان

  4. فریبا گفت:

    همیشه فکر میکردم بهترین زمان برای پیاده روی و دویدن صبحه.
    جالب بود👍☘️

دیدگاهتان را بنویسید