پیاده روی و دویدن, دوچرخه, ورزش

دوچرخه سواری یا دویدن: بهترین انتخاب برای من

دوچرخه سواری یا دویدن

ورزش کردن همیشه برای انسان مفید بوده و هست. همه ما انسان‌ها لازم است که برای داشتن بدن سالم، ورزش مناسبی داشته باشیم. دوچرخه سواری و دویدن دو نوع ورزشی هستند که در بسیاری از کشورهای جهان به‌صورت فردی و دسته‌جمعی برگزار ‌می‌شن. این روزها، خیلی از مردم دوست دارن برای داشتن بدن سالم و تناسب‌اندام، برنامه ورزشی منظ‌می‌داشته باشن؛ اما نمی‌دونن دوچرخه سواری یا دویدن رو انتخاب کنن یا به دنبال ورزش‌های دیگه برن؟ در ادامه این مقاله مجله مونوپی قصد داریم در مورد تفاوت‌های میان دوچرخه سواری یا دویدن صحبت کنیم تا راحت‌تر بتونین از بین اون‌ها، بهترین ورزش رو انتخاب کنین.

فهرست مطالب

دوچرخه سواری یا دویدن، کدوم بهتره؟

یکی از سوالات رایجی که در مورد دوچرخه سواری و دویدن وجود داره اینه که کدوم یک از این ورزش‌ها، بهتره؟ واقعیت اینه که هر دوی این ورزش‌ها فواید و جذابیت‌های خاص خودشون رو دارن؛ اما با توجه به شرایط مختلفی که دارن، ممکنه نسبت به هم دیگه یک سری برتری‌هایی نیز داشته باشن. از جمله تفاوت‌هایی که بین این دو ورزش وجود داره، میشه به این موارد اشاره کرد:

مقایسه میزان کالری‌سوزی در این دو ورزش

شاید یکی از اهداف شما برای ورزش کردن و دنبال کردن مونوپی، رسیدن به تناسب‌اندام و کاهش وزن باشه. واقعیت اینه که خیلی از ما دوست داریم که ورزش منظم داشته باشیم تا کالری بیشتری بسوزونیم؛ اما شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که بین دوچرخه سواری و دویدن، کدوم برای کالری‌سوزی بهتره؟

هر دوی این ورزش‌ها ‌می‌تونن باعث کالری‌سوزی بشن؛ اما چون توی دویدن، عضلات بیشتری درگیر می‌شن و شما فعالیت بیشتری حین ورزش کردن دارین، احتمالا کالری‌سوزی در دویدن بیشتر از دوچرخه سواری هست.

مقایسه کالری سوزی دوچرخه سواری و دویدن

البته باز هم باید بدونین که میزان کالری‌سوزی در دوچرخه سواری یا دویدن، بستگی به میزان سرعت شما، حرفه‌ای بودنتون، شرایطی که برای ورزش کردن دارین و حتی ساعتی که برای ورزش کردن صرف ‌می‌کنین، داره.

مقایسه تقویت عضلات و عضله‌سازی در دوچرخه سواری و دویدن

حتما شما هم دوست دارین که عضلات قوی و محکمی ‌داشته باشین. خیلی‌ها، مخصوصا آقایون با هدف عضله‌سازی و بزرگ شدن حجم عضلات خودشون، ورزش ‌می‌کنن؛ هرچند عضله‌سازی و تقویت عضله ربطی به جنسیت نداره و چه زن و چه مرد می‌تونن و خوبه که عضلاتشون رو تقویت کنن. خوشبختانه، هم دوچرخه سواری و هم دویدن، هر دو ‌می‌تونن باعث تقویت عضلات بشن. معمولا عضلاتی که با این دو ورزش تقویت ‌می‌شن، عضلات پایین تنه هستن. البته در دویدن چون عضلات بالاتنه هم درگیر می‌شن، این عضلات هم مثل عضلات پایین تنه تقویت می‌شن. 

تقریبا هر دوی این ورزش‌ها تاثیر زیادی روی حجم عضلات ندارن. البته در دویدن و دوچرخه سواری، ممکنه که حجم عضلات پاها کمی‌ افزایش پیدا کنن، اما واقعا این تغییر حجم عضلات چندان چشم‌گیر نیست.

مقایسه هزینه‌های این دو ورزش

شاید شما هم دوست داشته باشین که به سراغ ورزش‌های کم خرج برین. دویدن جزو گروه ورزش‌های کم خرج قرار ‌می‌گیره. تنها خرجی که باید برای این ورزش بکنین، خریدن یک جفت کفش مناسب دویدن هست.

اما برای دوچرخه سواری نیاز دارین که پول بیشتری خرج کنین؛ چون به‌هرحال، نیازه که یک دوچرخه مناسب بخرین و همونطور که ‌می‌دونین، هزینه دوچرخه هم کم نیست. شما میتونید در قسمت نیازمندی مونوپی دوچرخه مناسب خودت رو پیدا کنی و یا اگه بودجه زیادی ندارین و به دنبال یک ورزش کم خرج ‌می‌گردین، ما به شما دویدن رو پیشنهاد ‌می‌کنیم.

مقایسه تاثیر این دو ورزش بر روی سلامت قلب و عروق

ورزش های هوازی ‌می‌تونن باعث افزایش سلامت قلب و عروق بشن. چون با کمک این ورزش‌ها، جریان خون با سرعت بیشتری در بدن حرکت ‌می‌کنه و قلب هم برای اینکه خون مورد نیاز بخش‌های مختلف بدن رو تامین کنه، باید با سرعت بیشتری خون رو پمپاژ کنه.

مقایسه آسیب دیدگی در اثر دوچرخه سواری یا دویدن

هر نوع ورزش هوازی یا استقامتی رو که برای خودتون انتخاب کنین، باز هم احتمال آسیب دیدگی در اثر اون ورزش وجود داره. واقعیت اینه که در دوچرخه سواری و دویدن هم احتمال آسیب دیدگی وجود داره، ولی این آسیب دیدگی احتمالا کم و گذراست.

در دویدن ممکنه پاهای شما پیچ بخورن و دردناک بشن. احتمال اینکه دچار شکستگی پاها، دررفتن اون‌ها و آسیب دیدگی رباط‌های زانو بشین، بسیار کمه. احتمال آسیب دوچرخه سواری هم تقریبا پایینه، به‌خصوص اگه در یک جای امن و به دور از شلوغی خودروها و با کمک اصول دوچرخه سواری، تمرین کنین.

مقایسه آسیب دیدگی در دوچرخه سواری یا دویدن

البته باید توجه کنین که برای افزایش امنیت خودتون، حتما از کلاه ایمنی دوچرخه سواری استفاده کنین. سعی کنین قبل از یاد گرفتن کامل دوچرخه سواری، در جاهای خیلی شلوغ دوچرخه سواری نکنین. با در نظر گرفتن این نکات، نباید نگران آسیب دویدن و دوچرخه سواری باشین. 

این روزها، بسیاری از مردم علاقه زیادی به ورزش کردن دارن، ولی چون در مورد نحوه ورزش کردن اصولی اطلاعات کافی ندارن به بدن خودشون ضرر ‌می‌رسونن. در مدرسه مونوپی تلاش می‌شه بهتون آموزش داده بشه که بتونین اصولی‌تر ورزش کنین. پس اگه به دنبال ورزش کردن اصولی و حرفه‌ای‌تر هستین، به مونوپی سر بزنین. 

برای اینکه ورزش اصولی انجام بدین، نیاز دارین که یک سری تجهیزات رو برای خودتون تهیه کنین. در نیازمندی مونوپی، ‌می‌تونین هر چیزی که دوست دارین رو بخرین و حتی لوازم ورزشی که نیاز ندارین رو بفروشین. پس دیگه نباید بهونه‌ای برای ورزش کردن داشته باشین! چون مونوپی اینجاست تا به شما کمک کنه تا خیلی راحت و ساده، ورزش کنین.

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “دوچرخه سواری یا دویدن: بهترین انتخاب برای من

  1. شبنم گفت:

    من عاشق هر دو فعالیتمممم 😍 دوست دارم همیشه ترکیبی در طول هفته انجامشون بدم

  2. مرضیه گفت:

    مطالب عالی ومفید هستن ممنونم از مونوپی

دیدگاهتان را بنویسید