پیاده روی و دویدن, ورزش

سردرد ورزشی | چگونه سردرد بعد از دویدن را درمان کنیم؟

درمان سردرد بعد از دویدن

دویدن یه نوع ورزش ساده محسوب می‌شه که شما رو به سمت سبک زندگی سالم هدایت می‌کنه؛ اما از طرف دیگه، این نوع فعالیت ورزشی می‌تونه انرژی زیادی از بدن شما بگیره و باعث بشه که در مسافت‌های طولانی یا حتی کوتاه، دچار سردرد بعد از دویدن بشین. این سردردها، غیرمعمول نیستن و ممکنه برای هر دونده یا ورزشکاری بعد از یه مدت دویدن یا انجام حرکات ورزشی، رخ بدن.

در این راستا، ما در این مقاله از مونوپی قصد داریم شما رو با انواع و علت‌های به وجود اومدن سردرد ورزشی و روش‌های درمان اون آشنا کنیم تا کمتر دچار این سردردهای آزاردهنده بشین و از دویدن خود، بیشتر احساس رضایت داشته باشین.

فهرست مطالب

انواع سردرد بعد از دویدن

شما تنها کسی نیستین که سردرد بعد از دویدن رو تجربه می‌کنه. این سردردهای ضربان دار که با عنوان «سردرد ورزشی» هم شناخته میشن، معمولاً بعد از یک تمرین سخت و فعالیت بدنی شدید مثل دویدن، شنا، وزنه‌برداری یا دوچرخه‌سواری به وجود میان.

دردی که در این نوع سردرد احساس میشه با سردردهای معمولی تفاوت داره و اگه به این نوع سردرد دچارین، ممکنه این احساس رو داشته باشین که سرتون ضربان داره و مثل یه احساس نبض در دو طرف سرتون ظاهر میشه.

سردرد بعد از دویدن یا سردرد ورزشی

اما در ادامه، دو نوع سردرد بعد از دویدن رو معرفی می‌کنیم:

  • سردردهای اولیه: این نوع سردردها معمولاً به دلیل تنگ شدن رگ‌های خونی موقع دویدن ایجاد میشن و به طور خودبه‌خود یا با مصرف بعضی از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مثل ناپروکسن برطرف میشن.
  • سردردهای ثانویه: این نوع سردرد می‌تونه ناشی از یه سرماخوردگی ساده یا یه بیماری زمینه‌ای مثل مشکلات قلبی یا تومور مغزی باشه؛ بنابراین، بهتره برای پیشگیری از عواقب ناخواسته به یه پزشک متخصص برای معاینه دقیق‌تر مراجعه کنین.

علت و روش‌های درمان سردرد بعد از دویدن

سردرد بعد از دویدن معمولاً بعد از چندین هفته یا چندین ماه که تمریناتتون رو به طور مداوم ادامه میدین، این سردرد به کلی متوقف میشه. در هر صورت، اگه مرتب دچار سردرد ورزشی میشین، بهتره علت سردرد بعد از ورزش و روش‌های پیشگیری و درمان اون رو بشناسین. پس در ادامه‌ی مطلب هم همراه ما باشین.

آب و نوشیدنی‌های طبیعی بنوشین

نوشیدن آب برای درمان سردرد بعد از دویدن

کم‌آبی بدن می‌تونه یکی از دلایل اصلی سردرد بعد از دویدن باشه. وقتی شما توی هوای گرم در حال دویدن هستین، در حین عرق ریختن، آب بدنتون رو از دست می‌دین. در این صورت، اگه بیشتر از مقداری که آب می‌نوشین، آب از دست بدین، جریان خون به مغزتون کم و همین‌طور سطح الکترولیت بدنتون نامتعادل میشه که این به نوبه خودش می‌تونه منجر به سردرد بشه.

بنابراین برای درمان سردرد بعد از ورزش، سعی کنین آب از دست رفته از بدنتون رو تأمین کنین و از آب و نوشیدنی‌هایی که قند مصنوعی ندارن مثل شربت آبلیمو عسل یا آب نارگیل استفاده کنین.

ضمناً، فراموش نکنین که شما باید قبل، حین و بعد از ورزش، بدنتون رو آبرسانی کنین و مطمئن بشین که بدنتون سطح مناسبی از مایعات و الکترولیت‌ها رو داره.

چالش دونده شو!

این چالش به مدت 7 هفته با یک برنامه منظم در سراسر ایران برگزار خواهد شد. اهداف این چالش:

  • افزایش آگاهی نسبت به ورزش و دویدن
  • روتین شدن دویدن در زندگی
  • آشنایی با انواع دویدن و تمرینات مقاومتی 
  • عضله سازی
  • پیدا کردن افراد هم هدف با خودمون
  • آمادگی برای شرکت در مسابقات پیش رو

وعده غذایی و خوراکی‌های سالم مصرف کنین

افت قند خون که منجر به هیپوگلیسمی یا همون کمبود گلوکز میشه، از دلایل دیگه‌ی بروز سردردهای ورزشیه. گلوکز یکی از منابع اصلی انرژی برای دوندگان و ورزشکارها به حساب میاد که موقع دویدن، دائماً در حال سوختنه. وقتی قند کمتری توی خونتون باشه، به بدنتون سوخت کمتری برای کنترل مغزتون می‌رسه‌ و سرتون شروع به درد گرفتن می‌کنه.

بنابراین، برای سرپا شدن و تعادل قند خونتون، لازمه که بعد از دویدن یا انجام فعالیت‌های ورزشی از مقدار کافی وعده‌های غذایی مغذی که پروتئین و کربوهیدرات دارن، استفاده کنین. همین‌طور، مطمئن بشین که قبل از دویدن با مصرف میان وعده‌های سالم، مواد مغذی لازم برای پیمودن مسافت طولانی یا فعالیت‌های ورزشی شدید رو به بدنتون می‌رسونین.

مقاله پیشنهادی: ژل انرژی زا چیست و چه کمکی به دوندگان میکند؟

از قرارگیری در معرض نور خورشید بپرهیزین

قرار نگرفتن در معرض مستقیم آفتاب برای جلوگیری از سردرد بعد از دویدن

گرمای بیش از حد در اثر تابش نور شدید خورشید هم به خودی خود می‌تونه محرکی برای بروز سردردهای ورزشی باشه. بنابراین، اگه موقع ورزش و دویدن توی هوای گرم، سردرد گرفتین، سریعاً ورزش کردن رو متوقف کنین و خودتون رو به محیط خنک‌تر برسونین تا رگ‌های خونی مغرتون آروم بشه و سردردتون فروکش کنه. همین‌طور، به دلیل این که بدنتون کم آب شده، بهتره آبرسانی به بدنتون رو در اولویت قرار بدین. همچنین می‌تونین یک حوله یا دستمال گردن مرطوب دور گردن خود بپیچین تا دمای بدنتون پایین بیاد.

مطمئن بشین که درست می‌دوین و حرکات ورزشی رو صحیح انجام می‎دین

فرم دویدن نادرست و انجام حرکات ورزشی اشتباه می‌تونه عامل دیگه‌ی سردردهای ضربان دار باشه. قطعاً، شما به عنوان یه دونده یا ورزشکار می‌دونین که عملکرد ورزشیتون چقدر می‌تونه با نحوه صحیح حرکات ورزشی یا فرم دویدنتون مرتبط باشه.

انجام نادرست این فعالیت‌ها می‌تونه منجر به تنش اضافی توی ناحیه گردن و شانه شما و در نهایت سردردتون بشه. بنابراین، اگه موقع ورزش یا دویدن، فشار اضافی روی سر، گردن، شانه یا پشتتون احساس می‌کنین، حتماً از یه مربی برای انجام صحیح حرکات دویدن کمک بگیرین تا بهترین نتیجه رو از تمریناتتون دریافت کنین.

سردرد بعد از دویدن یه عارضه معموله که ممکنه برای هر فردی که فعالیت‌های بدنی شدیدی انجام می‌ده، رخ بده. با این حال، راه‌هایی برای پیشگیری و درمان این نوع از سردردها وجود داره که سعی کردیم در این مقاله به اون‌ها اشاره کنیم. اگه علاقه مندین دویدن رو اصولی یاد بگیرین حتما سری به مدرسه مونوپی بزنید.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

منابع مقاله:

دیدگاهتان را بنویسید