دوچرخه, ورزش

کاهش وزن با دوچرخه سواری | رکاب زدن روی چه قسمت‌هایی از بدن تاثیر میذاره؟

کاهش وزن با دوچرخه سواری

دوچرخه برای اکثر ما به جز اینکه وسیله‌ی ورزشی محسوب میشه پر از نوستالژی‌های دوران کودکی هم هست. حالا با همین دوچرخه میتونین وزنتون رو پایین بیارین و به وزن ایده آل برسین! توی این مقاله همراه ما باشین تا در مورد اهمییت سرعت، رژیم غذایی و استمرار در کاهش وزن با دوچرخه سواری و عضلاتی که بیشتر درگیر میشن آشنا بشین.

فهرست مطالب

تاثیر دوچرخه سواری بر کاهش وزن

 اول از همه باید بدونیم که کاهش وزن زمانی اتفاق میفته که کالری سوزونده شده بیشتر از کالری دریافتی باشه. پس برای لاغر شدن علاوه بر ورزش و تمرین باید حواستون به رژیم غذایی هم باشه که هم شامل تمامی مواد غذایی سالم و مقوی باشه و هم میزان کالری دریافتی متناسب با نیاز بدن باشه.

کاهش وزن با دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش هوازی محسوب میشه و با بالا بردن ضربان قلب باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشه. اگر روزانه 30 الی 60 دقیقه با سرعتی بالاتر از سرعت معمولی رکاب بزنین، میتونین حدودا 300 کالری بسوزونین. فقط کافیه که یکسری نکات رو رعایت کنین که در ادامه توضیح میدم .

نکات مهم در کاهش وزن با دوچرخه سواری

  • تاثیر سرعت در کاهش وزن با دوچرخه سواری: اگر برای کاهش وزن دوچرخه سواری رو شروع کردین باید حتما این نکته رو درنظر بگیرین که هرچی سرعت رکاب زدن بیشتر باشه، میزان کالری سوزونده شده هم بیشتره. بذارین براتون با یه مثال توضیح بدم: اگر یک فرد 70 کیلویی در مدت زمان 30 دقیقه با سرعت 5 الی 6 متر بر ثانیه رکاب بزنه کالری سوزونده شده اون چیزی حدود 298 کالری میشه. حالا اگه همین شخص تو همین زمان فقط سرعتش رو بیشتر کنه و به 6 الی 7 متر بر ثانیه برسونه کالری که می سوزونه به حدودا 372 کالری میرسه. پس هرچی سرعت رکاب زدن بیشتر باشه کالری بیشتری هم می‌سوزونین.
  • رژیم غذایی مناسب: در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم که دوچرخه سواری اگر همراه با یک برنامه غذایی سالم و مقوی نباشه، به اون اندازه‌ای که توقع دارین باعث کاهش وزن نمیشه. باید حواستون باشه که تو رژیم تعادل بین پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها رعایت بشه. و آب رو هم از برنامه روزانه اصلا حذف نکنین.
  • استمرار در تمرین: این که یک برنامه مستمر داشته باشین و به اون پایبند باشین کمک زیادی به کاهش وزن میکنه و سلامت روح و جسم رو هم تضمین می‌کنه.

در دوچرخه سواری چه عضلاتی درگیر می شوند؟

در کاهش وزن با دوچرخه سواری مهمه که بدونین تو این فرایند کدوم عضلات بیشتر درگیرن و چربی سوزی در کجاها بیشتر اتفاق میفته.
در نگاه اول به نظر میرسه که دوچرخه سواری فقط روی عضلات پایین تنه یعنی ران پاها و باسن تاثیر داره و باعث تقویت اونها میشه. اما اگه نگاه دقیق‌تری به دوچرخه سواری داشته باشیم متوجه می‌شیم که علاوه بر عضلات پایین تنه عضلات بالاتنه و میانی مخصوصا عضلات شکم و همینطور عضلات بازو ها هم تحت تاثیر دوچرخه سواری تقویت میشن.

عضلات پاها

پاهای ما مهم‌ترین بخش بدن ما هستن. وزن ما رو حمل میکنن و باعث میشن ما بتونیم مسافت های زیادی رو جابه جا بشیم. به همین دلیل خیلی مهمه که قوی بشن. حالا دوچرخه سواری این کار رو برای پاهای ما راحت‌تر کرده. رکاب زدن باعث میشه عضلات چهار سر ران و همسترینگ قوی‌تر بشن. مزیت رکاب زدن برای پاها نسبت به دویدن و پیاده‌روی اینه که در حین ورزش عضلات پا فشار وزن رو تحمل نمی‌کنن و آسیب کمتری از این جهت می‌بینن.

کلاس دوچرخه

کلاس آموزش دوچرخه‌سواری

  • مونوپی به صورت ماهانه کلاس آموزش دوچرخه‌سواری برگزار میکنه. 
  • کلاس‌ها به صورت خصوصی برگزار میشه.
  • مربی: مهراد مسلمی
  • آموزش از مبتدی تا پیشرفته

عضلات میانی و شکم

عضلات شکمی شما زمانی که فشاری از قسمت پایینی بدن بهشون وارد بشه درگیر میشن و این فشار باعث تقویتشون میشه. شما با دوچرخه سواری این فشار لازم رو برای عضلات میانی بدن فراهم می‌کنین. و با قوی‌تر کردن عضلات میانی، بین عضلات بدن هماهنگی و تعادل لازم رو فراهم می‌کنین.

بازو ها

شاید براتون عجیب باشه که دوچرخه سواری چه تاثیری میتونه روی بازوها داشته باشه، اونم وقتی که دست‌ها تقریبا بی حرکت هستن و فقط وظیفه نگهداری فرمون رو دارن. دوچرخه سواری روی عضلات دلتوئید که روی شانه قرار دارن و همچنین عضلات دوسر و سه سر در قسمت بالایی بازوها کار می‌کنه. عضله سه سر در پشت بازو و عضله دوسر جلو بازو هستن. وقتی فرمون دوچرخه رو می‌گیرین و به جلو خم می‌شین این عضلات با هم دیگه همکاری می‌کنن و این فشار باعث تقویتشون میشه.

عضلات کمر

عضلات کمر باعث ایجاد ثبات و هماهنگی در بدن میشه. این عضلات هنگام دوچرخه سواری مورد استفاده و تقویت قرار می‌گیرن و اگر در زمین‌های ناهموار تمرین کنین، قوی‌تر هم میشن. فقط حواستون باشه که موقع دوچرخه سواری پشتتون رو خم نکنین.

البته این نکته رو باید بدونین که تاثیری که دوچرخه سواری روی عضلات پاها و باسن میذاره بیشتر از تاثیری هست که روی عضلات کمر و یا دست‌ها میذاره. با این حال دوچرخه سواری به میزان نسبتا خوبی اکثر عضلات بدن رو درگیر می‌کنه و به فرایند چربی سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنه.

کاهش وزن با دوچرخه سواری یکی از راه‌های خوب برای رسیدن به وزن ایده‌آله. با اینکه کاهش وزن برای همگی ما چالش‌های زیادی داره و خیلی وقت‌ها ممکنه اونجوری که دلمون می‌خواد پیش نره و سرعت کاهش وزنمون کمتر بشه. باید بهتون بگم که صبر تو این مسیر مهم‌ترین ابزاریه که باید همراهتون باشه. شما با این کار دارین یه زندگی سالم و فوق‌العاده رو برای خودتون میسازین و همین که دارین ادامه میدین برنده هستین.
 یادتون باشه که ما هم تو این راه کنارتون هستیم و بهتون کمک می‌کنیم با برنامه تغذیه‌ای مناسب و تمرینات درست و اصولی به وزن دلخواه برسین.

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد لینک زیر بشید.

دیدگاهتان را بنویسید