دوچرخه, ورزش

راهنمای انواع دوچرخه

تنوع زیاد دوچرخه هایی که الان توی بازار هست ممکنه برات گیج کننده بشه و در آخر ندونی با توجه به نیازت کدومو باید بخری.

از طرف دیگه این تنوع یعنی برای هر کاربرد و سلیقه ای یه دوچرخه ی مناسب وجود داره.

تصمیم گرفتیم مختصر انواع دوچرخه را در این مقاله معرفی کنیم تا ویژگی های هر کدوم رو بشناسی و بتونی برای خودت یا دوستت که کمک می خواد ، انتخاب بهتری بکنی.

1. دوچرخه کوهستان MTB

این دوچرخه از اسمش مشخصه که برای مسیرهای خاکی طراحی شده اما دوچرخه ی کوهستان تنوع خیلی بالایی داره.

ویژگی های اصلیش لاستیک با عاج های درشت، بدنه های محکم و سیستم تعلیق قویه.

 قفلی که روی دوشاخ جلو هست میتونه به دوچرخه ی کوهستان شما کاربرد شهری هم بده.

  • کراس کانتری Cross country
  • تریل Trail
  • آل مونتاین All mountain
  • اندورو Enduro
  • دانهیل Downhill
  • فت بایک Fat bike

همگی زیرمجموعه دوچرخه کوهستان هستن.

الف . دوچرخه کراس کانتری Cross country

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  10 یا 11 سانتیمتر

این سبک از دوچرخه کوهستان پرطرفدار ترین سبک در دوچرخه کوهستانه که خود به دو دسته حرفه ای و غیر حرفه ای تقسیم می شه. سبک غیر حرفه ای به نام اسپرت،  sport xc و یا با نام های مشابه شناخته می شه.

مدل دوچرخه کراس کانتری برای مسابقات حرفه ای طراحی شده و برای خرید یک مدل خوب اون باید حداقل چیزی حدود 2 هزار دلار هزینه کنیدکه برای ارزش پول ریال ما در ایران بسیار گرون خواهد شد. جدای از این، سبک کراس کانتری مناسب یک دوچرخه سوار حرفه ایه و اصلا گزینه خوبی برای شروع دوچرخه سواری و یا دوچرخه سواری در شهر نیست.

ب . دوچرخه تریل Trail

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو) 12  یا 13 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 70% مسیرهای سربالایی و 30% مسیرهای سرپایین)

معمولا برای دوچرخه سوارایی پیشنهاد میشه که هم خواهان رکاب زدن در مسیرهای خاکی هستن هم تعادل و مانور بیشتری نسبت به دوچرخه کوهستان اسپرت و یا کراس کانتری نیاز دارن. این سبک دوچرخه معمولا مورد علاقه دوچرخه سواران دانهیلی هست که  نیاز به تمرینات هوازی دارن و از این سبک دوچرخه استفاده میکنن چون از دوچرخه کراس کانتری راحتی بیشتری دارن.

ج . دوچرخه آل مونتاین All mountain

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  14 یا 15 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 50% مسیرهای سربالایی و 50% مسیرهای سرپایین)

رفته رفته هر چه به انتهای جدول دوچرخه کوهستان میریم مقدار بازی دوشاخ جلو بیشتر و بیشتر میشه که این موضوع نشانگر اینه که دوچرخه برای مسیرها و سرپایینی های  سخت تر  طراحی شده.

د . دوچرخه اندرو Enduro

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  16 یا 17 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 30% مسیرهای سربالایی و 70% مسیرهای سرپایین)

میشه گفت که دوچرخه های اندورو قبل از دوچرخه های دانهیل خشن ترین دوچرخه کوهستان هستن. معمولا در دوچرخه اندورو بجای کلاه کاسکتِ دوچرخه کوهستان از کلاه فک دار استفاده می شود چون که هیجان و خطر این سبک به شدت از سبک های قبلی بالاتر می رود.

هـ . دوچرخه دانهیل Downhill

مقدار بازی دوشاخ جلو (کمک جلو)  20 سانتیمتر

(پیشنهاد شده برای 0% مسیرهای سربالایی و 100% مسیرهای سرپایینی)

میشه گفت سبک دوچرخه دانهیل پرخطر ترین سبک دوچرخه سواری هست. این سبک دوچرخه فقط برای مسیر های سرازیری بسیار خشن طراحی شده. به کمک های بسیار قوی در دوشاخ جلو و عقب دوچرخه دقت کنید که بالاترین میزان بازی را در دوچرخه کوهستان دارن. در دوشاخ جلو این میزان به 20 سانتیمتر می رسه و برای تقویت اون دوشاخ از پایین و بالای پیشانی دوچرخه به فریم متصل میشه.

و . دوچرخه فت بایک Fat bike

فت بایک آخرین سبک از دوچرخه کوهستان هست. این سبک برای مسیرهای ساحلی و برفی طراحی شده که  لاستیک های چاقش مانع از فرو رفتن چرخ به داخل شن و برف میشه.

2 . دوچرخه شهری Urban/city

دوچرخه شهری برای این طراحی شده که شما رو از خونه به سر کار ببره و برگردونه، باهاش به خرید های کوچک برید و یا وقتی ترافیکه بتونید راحت توی شهر تردد کنید.

(ساده ترین مدل دوچرخه)

دوچرخه های شهری قدیمی ترین مدل دوچرخه هستن که میتونن بدون دنده یا دارای دنده اتوماتیک باشن.

  • دوچرخه های هیبرید
  • فیتنس
  • تاشو

از زیرمجموعه های دوچرخه ی شهری هستن.

الف . دوچرخه هیبرید

در واقع بیس دوچرخه هیبریدی همان دوچرخه شهریه که ممکنه به سمت دوچرخه های کوهستان و یا به دوچرخه جاده (کورسی) گرایش پیدا کنه. این گرایش می تونه به یک و یا دو سبک از این دوچرخه ها بیشتر باشه. همین موضوع باعث می شود که تنوع زیادی در دوچرخه های هیبرید داشته باشیم. می توان گفت دوچرخه های هیبریدی که گرایش به دوچرخه های کورسی دارن سرعت در آنها در اولویت قرار داده شده و دوچرخه هایی که به سمت سبک کوهستان گرایش دارن الویت مهارت و راحتی در آنها قرار داده شده. اما تمامی آنها بر پایه راحتی طراحی شده اند که مناسب دوچرخه سواری در شهر هستن. با این که دوچرخه های تورینگ یا توریستی مخصوص سفر وجود دارن این سبک از دوچرخه هم  بسیار مورد علاقه کسایی هست که با دوچرخه سفر می کنن چرا که به راحتی ترک بندها و خورجین های سفر بر روی این دوچرخه نصب می شن.

ب . دوچرخه فیتنس

دوچرخه های فیتنس بسیار به دوچرخه های شهری نزدیک هستن اما محل نصب ترک بند و سبد در آنها وجود نداره و صرفا مناسب ورزش در شهر هستن. بعضی از شرکت های تولید کننده این سبک دوچرخه رو با دوچرخه شهری در یک دسته قرار می دهند و گاها بعضی از شرکت ها اونا رو جدا می کنن.

ج . دوچرخه تاشو

دوچرخه های تاشو، یه سبک دیگه از دوچرخه های شهری هستن که برای تردد و جابجایی در مترو، اتوبوس و محل کار  طراحی شدن. سایز چرخ ها در این سبک از دوچرخه کوچیکه اما در همان سبک کلی دوچرخه شهری قرار می گیرن.

3 . دوچرخه توریستی Touring

دوچرخه ی تورینگ مناسب برای مسافت های طولانی و مخصوصا سفره.

اجزاء این دوچرخه خیلی محکم ساخته میشن که تحمل بارهای سنگین رو داشته باشن.

راحتی مهم ترین ویژگی این دوچرخه س چون دوچرخه سوار زمان طولانی ای رو در روز روی دوچرخه س.

شاید دوچرخه هایی که به چرخ هاش بار بسته شده رو دیده باشین. اونها دقیقا دوچرخه تورینگ هستن.

4 . دوچرخه جاده(کورسی) Road

لاستیک های دوچرخه ی کورسی نازک بوده و فرمانش پایین تر از بقیه قسمت هاست که باعث میشه دوچرخه سوار برای گرفتنش به جلو خم بشه. همین دو مورد اصطکاک با هوا و زمین رو کم میکنه و باعث میشه سرعت بالا بره.

دوچرخه ی جاده در اصل برای جاده های آسفالت با کیفیت بالا مناسبه چون هر ضربه یا دست اندازی ممکنه به چرخهاش آسیب بزنه. پس مشخصه که برای خیابون های تهران اصلا مناسب نیست. تو مسابقات توردوفرانس از این دوچرخه استفاده میشه.

  • دوچرخه مسابقه ای race
  • جاده Endurance
  • تایم تریل و سه گانه Triathlon
  • دوچرخه پیست Track
  • سایکل کراس Cyclecross

همه زیرمجموعه ی دوچرخه جاده هستن.

الف . دوچرخه مسابقه

دوچرخه جاده یا همان کورسی برای مسیرهای جاده ای طراحی و تولید میشه. این سبک دوچرخه به دوبخش حرفه ای و غیر حرفه ای جدا میشه. استانداردهای هر دوبخش یکی هستن. تنها تفاوت استفاده مواد اولیه برای کاهش وزن در رده حرفه ایه. در رده های حرفه ای، دوچرخه بصورت تخصصی برای مسابقه ها  طراحی میشه که بدنه ی اون حتما از فیبر کربن هست و جدید ترین تکنولوژی ها و فناوری ها رو میشه در این سبک دوچرخه دید.

ب . دوچرخه Endurance

سبک دوچرخه جاده کورسی Endurance محبوب ترین سبک دوچرخه جاده هست. معمولا در این سبک بدنه دوچرخه هم میتونه از فیبر کربن تولید بشه و هم آلومینیوم.کارایی این دوچرخه برای مسیرهای آسفالت و جاده های غیر خاکیه.

هر دوچرخه سواری به دنبال وضعیتی کاملاً تهاجمی نیست، به خصوص در مسافرت های طولانی تر. اینجاست که دوچرخه های استقامتی / ورزشی برای خودشون تمایز ایجاد کردن. تعداد بیشتری از مردم و علاقه مندان به دوچرخه جاده،  این سبک رو برای استفاده انتخاب می کنن.

ج . دوچرخه سایکل کراس

این دوچرخه  برای مسیرهای سنگفرش، مسيرهاي جنگلي، چمنزارها، تپه‌هاي شيب‌دار و موانع طراحی شده. در واقع این دوچرخه همون دوچرخه ی جاده ست که برای مسیرهای خاکی، سنگ فرش و … تغییر کرده. در فصل زمستان بسیار زیاد ازش استفاده میشه. خیلی از دوچرخه سواران حرفه ای دنیا و به خصوص در اروپا در فصل زمستان از این دوچرخه استفاده و در مسابقات این رشته شرکت می کنن.مسابقات این  رشته معمولاً در پاییز و زمستان برگزار ميشه (فصل برگزاري جام جهاني اين رشته، اكتبر و فوريه است) و شامل دورهاي متعدد در يك مسير كوتاه (۲.۵ تا ۳.۵ كيلومتري) هست.

دوچرخه‌ی گراول نسل جدید و تکامل‌یافته‌ی دوچرخه‌ی سایکل کراس هست. تفاوت اصلیِ این سبک با دوچرخه‌ی سایکل کراس در دوشاخ و رام عقبِ بازترِ اونه؛ به این شکل که در دوچرخه‌ی گراول محدوده‌ی ‌دوشاخ و رام عقب برای قطر لاستیک ۲۹ کوهستان طراحی شده و این دوچرخه رو مناسب مسیرهای خاکی و شنی کرده.

د . دوچرخه تایم تریل و سه گانه

طراحی دوچرخه های تایم تریل و TRIATHLON (سه گانه) رو میشه به طراحی ماشین فرمول۱ تشبیه کرد چرا که این دوچرخه برای سرعت هر چه بالاتر طراحی شده. شاید جالب باشه که بدونید در طراحی دوچرخه های کورسی و همینطور تایم تریل و سه گانه از شرکت های بزرگ خودرو سازی سوپر اسپرت کمک گرفته شده. این دو سبک دوچرخه تایم تریل و سه گانه بسیار به هم نزدیک هستن اما با کمی تفاوت ریز. بعضی از تولید کنندگان هر دو سبک رو در یک محصول ارائه می کنن و بعضی از برندها با تغییرات جزئی نظیر تغییر زاویه دوشاخ و … این دو محصول را جدا معرفی می کنن.

هـ . دوچرخه پیست

دوچرخه های پیست فاقد دنده  هستن و فقط برای پیست مخصوص دوچرخه سواری قابل استفاده هستن.

5 . دوچرخه نمایشی Freestyle

دوچرخه های بدون دنده ای که برای پرش از پله ها و موانع در شهرها استفاده میشن.

هدف از ساخت این دوچرخه ها صرفا نمایش اجرا کردن بوده. بعضی از مدل هاشون حتی زین برای نشستن ندارن.

سیستم فنربندی ندارن و تنه ی خشکی دارن که باعث میشه سرعتشون توی پیست بالا بره.

  • مدل درت جامپ
  • BMX
  • تریال Trial
     

زیرمجموعه ی دوچرخه نمایشی هستن.

الف . دوچرخه BMX

این دوچرخه ها برای حرکات نمایشی همچون پرش از پله ها و موانع در شهرها مورد استفاده قرار می گیرن. دوچرخه های BMX هم اندازه دوچرخه بچه گانه هستن و دارای طوقه های کوچک و پره هایی بسیار مقاوم هستن. لاستیک آنها عاج دار بوده و مقاومت بالایی داره. این دوچرخه ها بدون دنده و تک سرعته هستن و زینش برای کنترل بهتر در حرکات آیروبیک، بسیار پائین طراحی شده. همچنین دارای ترمزهای خاص، و محلی برای قرار دادن پا در دو طرف توپی های چرخ جلو و عقب برای تسلط بیشتر در هنگام انجام حرکات نمایشی هستن. جنس تنه این نوع، آلیاژ کرومولی است و قامه های بلند نسبت به تنه و پدال های پهن و فرمان خاصی داره. نداشتن سیستم فنربندی و وجود تنه ای خشک که باعث بالا رفتن سرعت در پیست و حرکات نمایشی میشه از دیگر ویژگی های این نوع دوچرخه به شمار میاد.

ب . دوچرخه درت جامپ

دوچرخه های درت جامپ اساسأ همان دوچرخه های بزرگتر از BMX هستن که در دیوانه وارترین حرکات نمایشی هوایی در پارک ها و پیست های این رشته استفاده میشن. یک روش برای جلوگیری از آسیب این دوچرخه ها در برابر زمین خوردن و تصادفات که به وفور در این رشته ها اتفاق می افتد، استفاده از سیستم دنده تک سرعته و یک ترمز می باشد. این دوچرخه ها احتمالا بهترین گزینه برای مواردی هستن که شما می خواهید با اون حرکت چرخشی Backflip اجرا کنید.

ج . دوچرخه تریال Trial

دوچرخه تریال، تلفیقی از دوچرخه کوهستان و دوچرخه BMX هست و بهتون اجازه میده تا حرکات نمایشی رو در محیط کوهستان و شهر تجربه کنید. در تریال، اصل حفظ تعادل است. در این رشته، دوچرخه سوار بیشتر با انجام حرکات تعادلی دوچرخه رو از روی یک مانع به روی مانعی دیگری میپرونه. این موانع هم می تونن مصنوعی باشن؛ مثل محیط های شهری و پارک ها و هم طبیعی مثل صخره ها. عموما حرکات آکروباتیکی و پرش های خیلی خاص و یا حرکات تعادلی به مانند ثبت رکود بالا رفتن از ۷۴۷ پله، تنها با این دوچرخه امکان پذیره. از دیگر ویژگی اون میشه به توانایی رکاب زدن در سربالایی ها، سیستم دنده مناسب، ترمز دیسکی و کمک فنر قوی همچون دوچرخه کوهستان اشاره کرد.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشین.
لطفا سوالات و پیشنهادان خود را در زیر همین مقاله در قالب دیدگاه برای ما بنویسید و همینطور این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید تا بتوانند رشته دوچرخه سواری مورد علاقه خود را پیدا کنند.
همینطور می توانید در بخش دوچرخه سواری تجهیزات و خود دوچرخه را خرید و فروش کنید.

خواستن از تو بقیه اش با مونوپی

دیدگاهتان را بنویسید