بـُـن | basenotes

 از ابتدای شکل‌گیری خود در تلاش بر احیای مهارت‌های استادکارانه صحافی و ایجاد پل ارتباطی میان تکنیک‌ها و روش‌های ساخت گذشته با زندگی امروز شهری در ایران است. تبدیل این روش‌های سال‌ها آزموده اما اکنون به کناری گذاشته شده، به محصولاتی کارآمد و ساده روش ما برای این کار است. حضور سادگی در محصولات بُن/basenotes حاصل تمرکز بر روش‌های ساخت و همین‌طور ذات خود متریال در ساخت یک محصول است.

تکنیک‌های ساخت در بُن/basenotes توسط استادکارانی به کار می‌رود که تولید انبوه ماشینی و کیفیتِ عموما کاسته‌ شده در جامعه امروز ایران حضور مهارت‌های آن‌ها را در محصولات روزمره زندگیمان به حاشیه رانده است. ازین روست که طراحی محصول در بُعد اجتماعی آن برای بُن/basenotes اهمیت زیادی دارد. استادکارانی که محصولات بُن/basenotes به واسطه‌ مهارت آن‌ها ساخته می‌شوند احتمالا آخرین نسل از کسانی هستند که صحافی یا ساخت دفتر را در این سطح از مهارت انجام می‌دهند. کسانی که فنون خود را طی سال‌ها شاگردی به دست آورده‌اند و تغییر شکل ساخت محصولات کاغذی به مقیاس انبوه ماشینی و تسلطِ مستقر دنیای مجازی عموما آن‌ها را از ادامه کار به روال سابق و همین‌طور پرورش شاگردان و استادکاران آینده بازداشته است.

در شکل‌گیری محصولات رویکرد زیست‌محیطی و تلاش برای استفاده از مواد و فرآیندهای طبیعت‌دوست، همچون رفتار گذشتگان ما در محدوده جغرافیایی ایران از مهم‌ترین عناصر ماهیتی بـُـن/‌basenotes است.

اشتراک گذاری:

16 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید