تغذیه

کره بادام زمینی چه فوایدی دارد؟

کره بادام زمینی چه فوایدی دارد؟

کره بادام زمینی همون ماده خوشمزه‌ایه که توی خیلی از تنقلاتی که دوست داریم، وجود داره. اما می‌دونستین که فواید کره بادام زمینی بیشتر از طعم جذابشه و حاوی چندین مدل ویتامین و مواد مغذیه؟ مزایای کره بادام زمینی برای ورزشکارها و بچه‌هایی که توی سن رشد هستن زیاده و می‌تونین اون رو با نون برای صبحانه یا میان‌وعده میل کنین.

کره بادام زمینی منبع خوبی از مواد مغذی ضروری‌ای مثل پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر، ویتامین‌ها (مثلاً ویتامین E و ویتامین B) و مواد معدنی (منیزیم، پتاسیم و فسفر) هست. به همین علت، از کره بادام زمینی توی رژیم فستینگ هم استفاده می‌کنن.

فهرست مطالب

ارزش غذایی کره بادام زمینی

کمتر خوراکی‌ای مثل کره بادوم زمینی پیدا می‌شه که این همه فایده داشته باشد و از طرفی، آسیبی هم به بدن نرسونه. کره بادام زمینی برای بیشتر افرادی که بیماری زمینه‌ای دارن هم خطرناک نیست و می‌تونن استفاده کنن. اما از بین مزایای کره بادام زمینی، باید به ارزش غذایی اون هم اشاره کنیم.

پروتئین موجود در کره بادام زمینی

پروتئین‌های گیاهی جزو اون دسته از موادی هستند که بدن بهشون احتیاج داره، اما زیاد بهشون توجه نمی‌کنیم. کره بادام زمینی پروتئین گیاهی زیادی هم داره که مصرفش برای بدن ضروریه.

چالش مجازی 5 کیلو لاغری در 5 هفته

هدف این چالش کاهش وزن 5 تا 8 کیلوگرم، کاهش سایز، کنترل اشتها، ایجاد لایف‌استایل سالمتر، سم زدایی و … می‌باشد.

  • مدت زمان چالش: 5 هفته
  • پیش‌نیاز: ندارد
  • نوع چالش: غیرحضوری
  • طراح چالش : متخصص تغذیه سیما جم

منیزیم

کره بادام زمینی حدود ۴۹ میلی گرم منیزیم داره. منیزیم ماده معدنی‌ایه که نقش حیاتی توی عملکردهای مختلف بدن مثل فعالیت ماهیچه‌ها و اعصاب، سلامت استخوان‌ها و تولید انرژی داره.

فسفر در کره بادام زمینی

یک وعده 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی تقریباً 107 میلی گرم فسفر داره. وجود فسفور یکی از فواید کره بادام زمینیه که در سلامت استخوان، متابولیسم انرژی و فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی اهمیت داره.

روی

کره بادام زمینی حدود 0.85 میلی گرم روی هم داره. روی ماده معدنی ضروری‌ایه که از عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم و سنتز DNA پشتیبانی می‌کنه.

نیاسین (ویتامین B3)

کره بادام زمینی در هر وعده 2 قاشق غذاخوری تقریباً 4.07 میلی گرم نیاسین توی خودش جا داده. نیاسین نوعی ویتامین B هستش که در تبدیل غذا به انرژی، حفظ سلامت پوست و حمایت از سیستم عصبی نقش داره.

خواص تغذیه‌ای کره بادام زمینی

با توجه به مواد مغذی کره بادام زمینی که در بالا گفته شد، به خواص تغذیه‌ای اون می‌پردازیم.

خواص تغذیه ای کره بادام زمینی​

کاهش وزن و منابع ویتامین

کره بادام زمینی منبع پروتئین و چربی‌های سالمه که موجب سیری طولانی‌مدت می‌شه. به همین دلیل، در برنامه‌های لاغری و کاهش وزن می‌تونه مصرف بشه.

کالری کره بادام زمینی

کره بادام زمینی سرشار از کالریه. 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، حاوی حدود 180-190 کالریه، بنابراین کنترل وعده غذایی موقع مصرف این خوراکی مهمه، به خصوص وقت‌هایی که می‌خواین حواستون به کالری مصرفی باشه و اون رو دقیق زیر نظر داشته باشین.

بهترین زمان برای خوردن کره بادام زمینی

بهترین زمان برای خوردن کره بادام زمینی به هدف شما از خوردن اون و یا برنامه غذایی‌تون بستگی داره. زیرا شما می‌تونین او رو توی وعده‌های غذایی مختلفی مثل صبحانه یا میان‌وعده میل کنین.

 کره بادام زمینی برای کاهش وزن

کره بادام ‌زمینی اگه به شکل درستی مصرف بشه، می‌تونه توی برنامه رژیم غذایی برای کاهش وزن هم جایگاه خوبی داشته باشه. برای قرار دادن کره بادام زمینی توی برنامه کاهش وزن، باید به میزان استفاده‌ از آن در هر وعده توجه داشته باشین.

کره بادام زمینی برای چاقی

کره بادام زمینی برای چاقی

به دلیل کربوهیدرات بالا، کره بادام زمینی یکی از خوراکی‌های مناسب برای افزایش وزن محسوب می‌شه. می‌تونید ساندویچ کره بادام زمینی و موز رو به‌عنوان صبحانه با یک لیوان چای میل کنید.

البته برای ایجاد یک برنامه غذایی شخصی که با اهداف مدیریت وزن همسو باشه، همکاری با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا متخصص تغذیه ضروریه.

خواص کره بادام زمینی برای ورزشکاران

کره بادام زمینی کالری متراکم زیادی داره و منبع خوبی برای تامین انرژیه. همچنین چون حاوی مقدار مناسبی پروتئینه، در ترمیم و رشد عضلات هم اثرگذاره. ورزشکارها می‌تونن از اون به‌عنوان مکمل برای دریافت پروتئین بیشتر در برنامه روزانه‌شون استفاده کنن.

آیا کره بادام زمینی چاق کننده است؟

کره بادام زمینی به خاطر چربی زیادی که داره، کالری بالایی هم توی خودش جا داده. اما این لزوماً به این معنی نیست که در صورت مصرف متعادل، «چاق کننده» هم باشه. این ماده می‌تونه تا حدی به کنترل اشتها هم کمک کنه. بنابراین همیشه بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای ورزشکاران و غیر ورزشکاران هستش. با این حال، ضروریه که مصرف مواد غذایی‌ای که می‌تونن به ایجاد کالری زیاد از حد منجر بشن رو کنترل کنیم.

کره بادام زمینی را با چه بخوریم؟

کره بادام زمینی را با چه بخوریم؟

مي‌شه کره بادام زمینی رو به عنوان صبحانه یا عصرانه، همراه نون و یا هر چیزی که خودتون دوست دارین بخورین. یکی از مزایای کره بادام زمینی اینه که می‌شه به عنوان صبحانه‌ای رژیمی ازش استفاده کرد. همچنین خوردن کره بادام زمینی در رژیم گیاهخواری هم توصیه می‌شه.

چه کسانی نباید کره بادام زمینی بخورند؟

به طور کلی، کره بادام زمینی غذای ایمن و مغذی‌ایه و بیشتر آدم‌ها می‌تونن ازش لذت ببرن. اما باز هم افرادی وجود دارن که لازمه در مصرف این خوراکی محتاط باشن:

  • آلرژی: افراد مبتلا به آلرژی به بادام زمینی، نباید کره بادام زمینی مصرف کنن. این خوراکی می‌تونه حمله‌های آلرژیک رو تا حد زیادی تشدید کنه.
  • دیورتیکولیت: افراد مبتلا به دیورتیکولیت باید از مصرف آجیل‌هایی مثل کره بادام زمینی دوری کنن، چرا که می‌تونه باعث تشدید این بیماری بشه.
  • کنترل وعده غذایی: افرادی که با کنترل وعده غذایی مشکل دارن یا محدودیت‌های غذایی خاصی دارن، باید مراقب میزان مصرف کره بادام زمینی باشن تا کالری اضافه‌ای جذب بدنشون نشه.

حرف پایانی

در این مطلب، به طور خلاصه در مورد مزایا و روش مصرف کره بادام زمینی صحبت کردیم. امیدواریم با رعایت نکات تغذیه‌ای، بتونید بهترین استفاده رو از این خوراکی سالم و مغذی ببرید.

مقاله پیشنهادی: معرفی معروف‌ترین رژیم لاغری سریع

سفر و گردشگری

اگه دوست دارید همراه مونوپی مهارت‌های طبیعت‌‌گردی رو آموزش ببینید، دور دنیا سفر کنید، سفرهای ورزشی آبی تجربه کنید و… حتما از طریق لینک زیر سری به قسمت سفر و گردشگری مونوپی بزنید.

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری، دویدن، کوهنوردی و توسعه فردی را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید