دوچرخه, ورزش

راهنمای انواع زنجیر دوچرخه و بهترین زمان تعویض آن

معرفی انواع زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه یکی از قطعات دوچرخه ست که بدون اون، قطعاً دوچرخه‌تون راه دوری نمی‌ره؛ مگه اینکه از تسمه‌درایو استفاده کرده باشید یا سوار یه دوچرخه قدیمی پنی‌فرتینگ شده باشید که نیازی به زنجیر نداره. با اینکه زنجیر، کار نسبتاً ساده‌ای انجام می‌ده اما برای کارکرد درست و جابجایی آروم اون روی چرخ‌دنده، تکنیک‌هایی توی ساخت این زنجیرها استفاده می‌شه تا این اطمینان به وجود بیاد که کاملاً با چرخ‌های زنجیر روی میل‌لنگ و چرخ‌دنده‌های کاست چرخ عقب دوچرخه سازگاره.

توی این مقاله از مونوپی، قصد داریم بیشتر درباره انواع زنجیرهای دوچرخه و زمان مناسب تعویض زنجیر صحبت کنیم.

فهرست مطالب

زنجیر دوچرخه چیست؟

وقتی از گیربکس دوچرخه صحبت می‌کنیم، زنجیر دوچرخه، مهم‌ترین بخش اونه؛ چراکه این زنجیرها یه اتصال مهم ایجاد می‌کنن که باعث می‌شه طبق قامه (سیستم چرخ‌دنده‌های جلویی و بازوهای قامه) به کاست چرخ عقب دوچرخه‌تون وصل بشه. این باعث می‌شه نیرویی که با پنجه پاتون به پدال وارد می‌کنید به حرکت روبه‌جلو تبدیل بشه.

به‌طورکلی، هر زنجیر، از یک‌سری حلقه‌های زنجیری فلزی (لینک) به همراه بوش، پین و غلتک‌هایی برای اتصال این حلقه‌ها به هم تشکیل شده که با ایجاد الگوی متناوبی، طول یه زنجیره کامل رو ایجاد می‌کنن. این زنجیرها در انواع مختلفی تولید می‌شن که در ادامه این مطلب، اون‌ها رو بررسی می‌کنیم.

معرفی انواع زنجیر دوچرخه

به‌طورکلی، 4 نوع مختلف زنجیر دوچرخه وجود دارن که عبارتند از: تک‌رشته، دورشته، سه‌رشته و زنجیرهای دنده‌ای.

زنجیر دوچرخه تک‌رشته

زنجیر دوچرخه تک رشته از انواع زنجیر دوچرخه

این یه زنجیر معمولی تک‌سرعته‌ست که برای استفاده توی دوچرخه‌هایی در نظر گرفته شده که فقط یه چرخ‌دنده تکی روی میل‌لنگ و یه چرخ‌دنده دیگه هم روی چرخ عقب‌شون دارن؛ بنابراین، استفاده از این نوع زنجیر برای دوچرخه‌های دنده‌ای که دنده‌های عقب زیادی دارن، به دلیل اینکه تعویض دنده رو سخت می‌کنه، گزینه مناسبی نیست.

مقاله پیشنهادی: تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با کمک اپلیکیشن

زنجیر دوچرخه دو رشته

همون‌طور که از اسم این زنجیر پیداست، توی این زنجیر، به‌جای یه رشته از دو رشته استفاده شده که برای دوچرخه‌های شهری مناسبه. این زنجیرها معمولاً از فولاد کربنی ساخته می‌شن و ضخیم‌تر از نوع تک‌رشته‌ای هستن.

زنجیر دوچرخه سه‌ رشته

زنجیر دوچرخه سه رشته

این زنجیرها معمولاً قدرت بیشتری رو می‌تونن تحمل کنن و برای دوچرخه‌های آفرود و بقیه کاربردهای سنگین مثل تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی مناسبن.

مقاله پیشنهادی: تعویض دنده دوچرخه | کاربرد دنده سبک و سنگین

زنجیر دنده‌ای

این زنجیر که با اسم «زنجیر 32/3 اینچی» هم شناخته می‌شه برای انتقال از یک چرخ‌دنده به چرخ‌دنده دیگه طراحی شده و ممکنه در مدل‌های مختلفی موجود باشه. این نوع زنجیر، توی جاده‌های مسطح و سربالایی، حرکت دوچرخه به سمت بالا رو آسون‌تر می‌کنه.

بهترین زمان تعویض زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه یکی از قطعاتیه که باید به‌طور روتین اون رو تعمیر یا تعویض کنین؛ به‌خاطر اینکه اگه این کار رو انجام ندید و زمان تعویض زنجیر دوچرخه‌تون رو به تعویق بندازید، زنجیر فرسوده می‌شه و درنهایت، می‌تونه کیفیت تعویض دنده و طول عمر بقیه اجزای چرخ‌دنده رو هم کم کنه.

بهترین زمان تعویض زنجیر دوچرخه

درواقع، فرآیند سایش زنجیر و فرسوده شدنش به این صورته که با افزایش سن زنجیر، حلقه‌های زنجیره‌ای اون به‌آرومی شروع به کشیده‌تر شدن می‌کنن؛ این می‌تونه فشار بیشتری رو به دندونه‌های چرخ‌دنده وارد کنه و باعث بشه اون‌ها سریع‌تر فرسوده بشن.

یه قانون کلی وجود داره به نام قانون 2000 مایل که معادل 3218 کیلومتره. بر اساس این قانون، برای اینکه از سایش سریع حلقه‌های زنجیر و چرخ‌دنده‌ها جلوگیری کنیم، لازمه زنجیر رو بعد از هر 2000 مایل مسافتی که با دوچرخه طی می‌کنیم تعویض کنیم.

مقاله پیشنهادی: نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

بااین‌حال، همون‌طور که می‌دونین هیچ دوچرخه‌سواری، یه رفتار یکسان با دوچرخه‌اش نداره؛ به این معنی که ممکنه شما از اون دسته افرادی باشید که مراقبت‌های لازم از زنجیر رو انجام می‌دیدو زنجیر رو بعد از هر سواری، به‌دقت تمیز می‌کنید؛ در این صورت، احتمالاً زنجیر شما بیشتر از 2000 مایل دوام میاره.

چگونه زنجیر دوچرخه را باز کنیم؟

برای باز کردن زنجیر دوچرخه، لازمه از ابزاری به نام آچار زنجیر بازکن استفاده کنیم. حلقه‌های زنجیر به‌وسیله پرچ یا پین‌ به هم وصل شدن که با استفاده از این ابزار، پین‌ها رو از حلقه‌ها جدا می‌کنیم.

چگونه زنجیر دوچرخه رو تعویض کنیم

البته باید در نظر داشته باشین که این پین‌ها یک‌بارمصرفن و نباید از اون‌ها برای وصل کردن دوباره زنجیر استفاده کنیم.

دونستن نوع زنجیر دوچرخه و زمان تعویض اون، از موارد کلیدی هست که شما به‌عنوان دوچرخه‌سوار، لازمه از اون آگاهی داشته باشین؛ بنابراین، مهمه که اول ‌از همه، یه زنجیر مناسب برای دوچرخه‌تون انتخاب کنید و توی زمان مناسب، اون زنجیر رو تعویض کنید.

اگه علاقه‌مندید که دوچرخه‌سواری رو به صورت حرفه‌ای زیرنظر مربی حرفه‌ای یاد بگیرید، می‌تونید در کلاس آموزش دوچرخه سواری مونوپی ثبت‌نام کنید و همه‌ی این نکات رو به صورت عملی آموزش ببینید.

ممنون که تا اینجا همراه مجله مونوپی بودید. شما چه نکاتی رو در تعویض زنجیر دوچرخه در نظر می‌گیرید؟ 

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید