دوچرخه, ورزش

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با کمک اپلیکیشن

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه با کمک اپلیکیشن

فرقی نمی‌کنه سوار دوچرخه کوهستان شده باشید یا دوچرخه‌های شهری و جاده‌ای؛ یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که ممکنه تو دوچرخه‌سواری به وجود بیاد، نداشتن باد لاستیک مناسبه. با اینکه محدوده فشار مجاز، روی دیواره بیرونی بیشتر تایرهای دوچرخه نوشته شده اما این مشکل تنظیم نبودن فشار باد لاستیک دوچرخه مخصوصاً برای دوچرخه‌سوارای مبتدی که نمی‌دونن تایرهاشون رو تا چه حد باید باد کنن، زیاد پیش اومده.

بنابراین، اگه هنوز چیزی از تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه نمی‌دونید، اینجا در مونوپی یاد می‌گیرین که خودتون این کار رو به راحتی انجام بدین.

فهرست مطالب

اصول اولیه در تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

اول‌ازهمه، برای اینکه بدونین فشار باد لاستیک دوچرخه‌تون چقدره، به یه دستگاه پمپ بادی نیاز دارین که فشارسنج آنالوگ یا دیجیتال مجزا داشته باشه؛ به این دلیل که خیلی از پمپ‌های باد، فشار لاستیک رو به خوبی اندازه نمی‌گیرند و صددرصد هم دقیق نیستند.

اندازه گیری فشار تایر دوچرخه

دوم اینکه، لازمه با رایج‌ترین واحد اندازه گیری فشار باد لاستیک که PSI و bar هستند آشنایی داشته باشین؛ چراکه از این واحدها برای نشون دادن حداکثر فشار باد که روی رینگ‌های دوچرخه یا دیواره‌های کناری همه لاستیک‌ها درج شده، استفاده می‌شه. این اعداد و ارقام از طرف کارخونه سازنده دوچرخه تعیین شده و بهتره که به دلایل ایمنی و پیشگیری از بروز مشکلات جدی، بهشون توجه داشته باشین.

درج شدن واحد اندازه گیری فشار باد لاستیک دوچرخه

اگر هم هیچ اطلاعاتی روی لبه بیرونی یا داخلی لاستیک وجود نداشت، توی این جدول تنظیم باد لاستیک دوچرخه، بهتون می‌گیم که فشار باد لاستیک‌های عقب و جلو برای یه دوچرخه‌سوار با وزن 70 کیلوگرم چقدر باید باشه. اگه به لوازم جانبی دوچرخه مثل زین، لاستیک، پمپ باد و… نیاز داشتید، حتما سری به قسمت دوچرخه سواری نیازمندی مونوپی بزنید.

نوع دوچرخه

پهنای تایر

لاستیک کلینچر جلو

لاستیک کلینچر عقب

لاستیک تیوبلس جلو

لاستیک تیوبلس عقب

جاده‌ای

25 mm

90 PSI

93 PSI

80 PSI

83 PSI

شهری/هیبریدی

35 mm

50 PSI

55 PSI

38 PSI

40 PSI

گراول (شنی)

35 mm

48 PSI

50 PSI

36 PSI

38 PSI

MTB (29 in)

2.1 in

36 PSI

38 PSI

26 PSI

28 PSI

مقادیر این جدول رو می‌تونین، تقریباً به ازای هر 5 کیلوگرم وزن، 2 PSI برای دوچرخه‌های جاده‌ای و 1 PSI برای دوچرخه‌های هیبریدی، MBT و گراول کم یا اضافه کنین.

مقاله پیشنهادی: نکات کلیدی در نگهداری دوچرخه

البته این اعداد و ارقام تقریبی هستند. فشار باد تایر دوچرخه به عوامل دیگه‌ای هم بستگی داره که در ادامه، اون‌ها رو بررسی می‌کنیم.

فاکتورهای مؤثر در فشار بهینه تایر دوچرخه

تعداد زیادی از فاکتورها وجود دارند که می‌تونند روی فشار باد تایر دوچرخه تأثیر بذارند. ما در اینجا تنها به شش عامل اصلی اون اشاره می‌کنیم:

  • پهنای لاستیک: هر چی لاستیک دوچرخه‌تون پهن‌تر باشه، به فشار کمتری نیاز داره تا بتونه به خوبی روی رینگ بشینه.
  • بدنه تایر: یه تایر با TPI بالا، این امکان رو بهتون می‌ده تا PSI رو بدون خطر پنچری بیشتر کنین. از طرف دیگه، TPI پایین به فشار کمتری نیاز داره.
  • تایر تیوبلس (بدون تیوب): با لاستیک‌های بدون تیوب، می‌تونین از فشار هوای کمتری برای ایجاد چسبندگی و نرمی بیشتر، استفاده کنین.

مقاله پیشنهادی: چگونه پنچری تیوب دوچرخه را بگیریم؟

  • وزن دوچرخه‌سوار و تجهیزاتش: هر چی سوارکار، وزن بیشتری داشته باشه، فشار تایر باید بیشتر باشه.
  • زمین: در کل، سطوح مختلفی برای دوچرخه‌سواری وجود داره که بهتره با انجام آزمون و خطا ببینین که لاستیک‌تون روی هر زمینی به چقدر PSI نیاز داره.
  • شرایط دما و آب‌وهوا: توی شرایط آب‌وهوای مرطوب باید یه مقدار فشار باد لاستیک دوچرخه‌تون رو کم کنین. از طرفی، دما هم نقش مهمی داره، به خصوص توی تفاوت دماهای زیاد بین فضای داخل و بیرون خونه؛ هر چی دما بالاتر باشه، فشار بیشتره و بالعکس. بنابراین، به ازای هر 5 درجه سانتی‌گراد اختلاف دما، 1 PSI، از فشار لاستیک کم یا به اون اضافه می‌شه.

معرفی اپلیکیشن تنظیم فشار باد تایر دوچرخه

برنامه (Bike Tire Pressure Calculator) برای سیستم‌عامل اندروید و (Tyre Pressure) برای ios، از بهترین اپلیکیشن‌های تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه در گوگل‌پلی و اپ‌استورند که امتیاز بالایی هم از سمت کاربران گرفته‌اند. این برنامه‌ها بهتون کمک می‌کنن که به راحتی و به سرعت، فشار لاستیک توصیه‌شده برای دوچرخه جاده یا MTB رو خودتون تنظیم کنین.

لاستیک‌های پرباد، همیشه به معنای سرعت بالاتر نیستند؛ تنظیم درست فشار باد لاستیک دوچرخه، به طوری که برای حرکت توی جاده‌ها، کوهستان، پیست مسابقه و جاهای دیگه مناسب باشه، خیلی می‌تونه روی سرعت، نرمی، چسبندگی لاستیک و مقاوم بودن تایرها در برابر پنچری تأثیر مثبت داشته باشه.

توی این مقاله از مجله مونوپی سعی کردیم شما رو با نحوه تنظیم باد تایر دوچرخه و نکاتی که باید به اون توجه داشته باشید، آشنا کنیم. شما این نکات رو به صورت کامل‌تر و عملی در کلاس دوچرخه سواری مونوپی زیر نظر مربیان حرفه‌ای یاد می‌گیرید. فراموش نکنید که آموزش دوچرخه سواری در کنار مربی حرفه‌ای در پیشرفت شما نقش خیلی زیادی داره.

ممنون که تا اینجا با ما همراه بودید. شما تا حالا از اپلیکیشن‌های تنظیم باد لاستیک دوچرخه استفاده کردید؟

Monoppy

مدرسه مونوپی

اگر دوست دارید دوچرخه سواری یا دویدن را در کنار مربیان باتجربه و همراهان باانگیزه شروع کنید، کلاس‌های مدرسه مونوپی، انتخاب فوق‌العاده‌ای برای شما خواهد بود. برای مشاهده اطلاعات بیشتر، به مدرسه مونوپی مراجعه کنید.

Monoppy

چالش و مسابقه

مونوپی علاوه بر برگزاری کلاس در قسمت مدرسه مونوپی با کمک اساتید حرفه ای، چالش ها و مسابقاتی رو در زمینه های مختلف برگزار می کنه که همه ی دوستداران ورزش و مسابقه در سراسر ایران میتونن توی این چالش ها و مسابقات شرکت کنند. اگه شما هم دوست دارید خودتون رو به چالش بکشید حتما سری به قسمت چالش و مسابقه مونوپی بزنید.

Monoppy مونوپی

نیازمندی مونوپی

مونوپی، پلتفرم برگزاری چالش و مسابقه با هدف فرهنگسازی در ورزش و حفظ محیط زیسته. در راستای تحقق این هدف شما میتونید کالاهایی که بهشون احتیاج ندارید رو در قسمت نیازمندی مونوپی به فروش برسونید و یا رایگان به دست کسی که میخوادش، برسونید. برای خرید و فروش کالای نو و دست دوم در حوزه ورزش، سلامتی و سفر و کمپینگ وارد  لینک زیر بشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید